Tuesday, December 9, 2008

Penemuan : Cuci yang Kotor

Penemuan: Cuci yang kotor.

Petang tadi saya pegi kedai gunting sebab mo gunting rambut. Saya pilih yang macam salun canggih sket mau cuba apa yang istimewa sangat pada mereka. Saya memang tidak cerewet kalo mo pilih kedai gunting rambut. Saya selalu gunting rambut di kedai2 lama yang dijaga oleh pakcik-pakcik tua. Nda tau kenapa saya pilih tempat2 macam tu, mungkin kerana ada dua hal. Hal pertama, saya takut kalo salon canggih2, selalu ada perempuan cantik jadi tukang potong, saya memang segan silu malu-malu miau. Hal kedua pula, tukang potong yang jantina dia kabur2, separuh lelaki separuh perempuan. Fobia.

Petang tadi lain pula kejadian. Saya masuk ja salun yang bukan di jaga oleh pakcik2. Saya tenguk la menu yang ada, saya tertarik pula pada menu cuci rambut. Tenguk harga sedang2 murah la tu, RM14. Saya pun cuba la. Saya minta putung rambut + cuci.

Dia pun putung la rambut saya. Dia kasi pindik. Saya tidak pula kasi tau apa macam rupa putungan tu, tapi saya nda kisah la. Bulih la tu, kata hati saya.

Kemudian, semasa dia abis putung rambut, dia mo cuci la sudah.

“Mau guna syampoo apa?”soal si auntie.

“Sy pun tidak tau ni. Apa-apa pun boleh la,” kata saya bingung2.

“Biasa?” soal dia lagi.

“ah ya, syampoo biasa,” kata saya.

Si Auntie pun picit dia punya botol syampoo kasi keluar itu cecair dia. Saya cuba perhati brand syampoo tu. Nasib baik bukan Jenama X, kalo tidak, pasti buat saya cemas dan tercengang. Ada la tulisan cina. Made in China ka apa ka tu.Sebenarnya seram juga la.

Ini kali kedua saya cuci rambut di salun. Yg pertama kali dulu, betul2 buat saya teruja dan best dan siok dan enak. Itu yang sekali rasa, pasti nak lagi.

Kepada yang belum pernah cuba tu, boleh la try.

Perasaan kamu jadi enak dan pikiran kamu akan melayang di angkasa, saat dia mengosok-gosok kulit kepala itu dengan rakus.

Di saat dia membelai kepala itu dengan lembut, lalu memicit dengan kasar serentak mengubah emosi enak kepada geram.

Kamu akan memejamkan matamu, dan tangannya merayap ke belakang leher, dan memicit dengan kasar, memberikan mu kepuasan.

Lebih kurang macam tu la.

Dia urut2 lagi ka apa ka, itu hal si pencuci rambut tu la. Saya kena servis dlm 20 minit. Bagus betul itu auntie, mentang2 tiada orang menunggu, dia pun pasti boring tiada benda lain mo buat.

Dia urut lagi di bahu.

Dia urut lagi di belakang. Sy pula lain macam ja. Pelik betul.

Kemudian tamat servis. Sy bayar dia la gunting + cuci = rm23.


Bila sy pikir balik, cuci rambut tu tidak la susah sangat. Sy tau juga ba buang kutu anjing sy sana kampong. Kasi tuang sabun, berus dia. Lebih kurang saja.

No comments: