Monday, November 10, 2008

Patut lah orang sarawak pandai speaking lebih sket berbanding orang sabah

Dari dulu saya agak tensen sebab banyak orang sarawak yang lebih canggih bercakap orang putih punya bahasa.

Itu yg buat saya heran dan ajaib.

Sekarang saya sudah agak pasti la kenapa mereka ni canggih dalam soal speaking in engilish.

Mereka ini yang banyak ku jumpa adala dari kawasan yang maju-maju belaka. Contohnya dari Miri ka, dari Bintulu ka, dari Kuching ka dan sebagainya. Dalam bandar2 ini, banyak keluarga dan orang2 adalah sudah maju dari segi pemikiran dan pencapaian akademik mereka. Sebab itu la kesedaran mereka ini sudah cukup untuk memastikan tanggungjawab mereka sebagai ibubapa untuk menghantar anak2 mereka pegi tuisen kelas orang putih. Malah menghantar anak2 pegi tuisen kelas matematik ka, sains ka dan sebagainya. Sebab itu la mereka ini tampak lebih bijak dan teratur sket.

Berbanding dengan orang sabah yang kurang bandar maju, ataupun masih berdasarkan hidup ala2 kampung, banyak orang tua di kampung tidak menekankan pendidikan sebagai teras keutamaan dalam hidup. Yang penting anak2 mereka boleh tolong berkebun, boleh tangkap ikan ka, dan aktiviti yang lebih kearah kemahiran, mereka merasakan itu sudah mencukupi.

Tapi, hantam la. Mulai sekarang ku da tau. Saya ada jumpa seorang perempuan cina yang tidak juga tinggi sekola, tapi dia sangat pandai sepiking. Kami sepiking la berdua. Rupanya dia belajar sepiking d tuysen ja ba. Patut la canggih sangat. Saya ni manusia yang tidak pernah pergi kelas tuysen punya orang, so saya nda tau la macam mana sebenarnya kesan dia kepada pelajar yang pegi tuysen. Rasanya mereka lebih canggih la dalam pelbagai perkara.

Saya tengok jadual mereka ni agak padat jugala. Pagi pegi sekola harian, petang dan malam pegi kelas tuysen. Duit belanja memang besar gila juga, tapi berbaloi juga anak2 ini dalam 15 tahun akan datang, sudah jadi bijak pandai dan segala. Pelaburan yang paling baik kepada ibubapa, ialah memberi pendidikan yang terbaik buat anak2 mereka.

Lain kali, saya juga mau antar anak-anak pegi tuysen.

5 comments:

Anonymous said...

owh..really?..my nenek who lives in kampung can speak english olso ma..

-sumandak-

Anonymous said...

engilish mimang la senang kan. kalo english, itu yang pening kepala. tapi yang penting bulih paham engilish la. nda juga kena kasi buduh selalu. lidah sy pun masih bebelit lagi.

YouAreAlreadyDead said...

PANDAI BAH SAYA CAKAP INGGERIS. NAH:

"FUCK YOU"

Anonymous said...

canggih la ayat mcm tu. ada banyak ba juga kegunaan perkataan tu. orang bilang the 'f' word. kadang2 boleh jadi adjektif, verb, noun ka dan sebagainya. bijak juga tu orang putih kn. saya tercari2 perkataan bahasa yang boleh guna banyak cara.

Anonymous said...

speaking kt rumah dr baby sampai ke besar, mane tak