Sunday, October 31, 2010

I bought Casio watch!


This afternoon, me and my friend went to shop for sandals. He went upstair looking for the sandal while I was still browsing some chickas. I stood there and looked around for about five minutes and finally stopped at the watch section. I dont know what got into me, it seems that there was so much attraction at the display rack. I browsed from one watch to the other, but the watch with extra dials definitely awesome. I stick a little  while longer when my friend called. I told him that I am still at the watch section and decided to buy one.

Yeah. That's the point when everything started. Since I am a man with such type ( you said it, you do it), then I just have to choose one. Most watches were awesome but this one, was so much 'gotta have it' factor. So, here it is.


Elegant

Buckle
Just Great
Specifications:

• 1-second stopwatch

Measuring capacity: 59'59

Measuring mode: Elapsed time

• Date display

• Regular timekeeping

Analog: 3 hands (Hour, minute, stopwatch second),

3 dials (second, stopwatch minute, day)

• Accuracy: ±20 seconds per month

• Approx. battery life: 2 years on SR626SW

• Size of case / total weight

45.5 X 39.0 X 11.2 mm / 66 g


it's not like what you think. i've been longing to buy a watch. it so happen to be today!

I Love Loud Music?

Last night, me and my friends went to see some live concert at Jaya Jusco Aeon Bukit Tinggi. The concert was held at the parking lot and the sponsors as I can see was Astro and My.fm. Yup, it was a Chinese concert.

We reached there at around 9.40pm, and the show was over. Well at least we could see they sang the closing song. What a freak. And at least we could see hundreds of home folks and most importantly those 'chickas'@ babes@ amoi. I mean, where else you can find a gathering of beautiful babes anywhere. Or I am getting horny? It's been long.

The loud concert music clearly revealed my true self. I was simply tapping my foot and started nodding silently. Well I just admit it. I love loud music!

Maybe it is all started in the youthful age. Joining church choirs and events such as Christian concerts where all  the dancing started. Music seems to creep and remain in the heart of youngsters like me.

My crazy days in the university may be the biggest influence for the cause. I jammed with friends and played as a bassist and improving over time. We tend to play rock song ( yeah, it's a boys thing ), and definitely used our money unwisely by renting the jamming studio 2 - 3 hours which sounds like money rocketed to the roof. We came there on a weekly basis like we own the place. I tell you, everything was crazy.

I attended to pubs in Bintulu sometime. It is not the drinking that impress me. It was always the crowd. They sing and dance ( well, so do I ). I love it when the loud music possesses my body, at some decibel point of course. There was some point that the loud music level was just enough, and more than that, it is irritating. Blasting my innocent ears.

Right now, with earphones in my both innocent ears, I am blasting them with highly decibel music!

Wednesday, October 27, 2010

No Pas No Entry

Ini la nasib kalo bekerja kat tempat-tempat yang bersistem.

Oleh kerana pas yang sudah mampus, itu hari saya telah kena sound oleh itu pakcik polis kerana cuba menyeludup masuk diri sendiri, Hasilya, pas kena rampas dan kena warning mesti bikin pas secepat mungkin. Sy bagi dia jaminan akan membikin pas pada minggu depan iaitu ini hari.

Untung la itu bos senang saja kowtim. Pas boleh renew tanpa hadiri briefing. Yang tidak adilnya ialah, itu bos saya punya pas juga sudah lama mampus, sama haribulan dengan saya. Tapi dia tidak pernah kena tahan dengan polis yang jaga gate utama sana. Tiap kali pun dia lepas. Mungkin kerana dia bawa Hilux dan kamiorang bawa kereta buruk proton iswara. Kena diskriminasi.


apa pun, sekarang pas sudah renew. Best la tidak payah buat-buat blur masa masuk tempat kerja lain kali.

sy ada bikin blog baru >> www.remsauce-hotworkinprogress.blogspot.com cerita tambahan saya pasal engineering, sains dan teknologi. follow jangan tak follow.

Sunday, October 24, 2010

Dusun Tipikal

Ini bukanlah suatu cabang dusun. Ini cumalah tajuk yang merujuk kepada dusun 'kebiasaan' atau 'common'.

Apabila pikir pasal Dusun, semua orang akan kata, "owh, diorang ni pemabuk. Kaamatan dorang mabuk, tahun baru dorang mabuk, krismas dorang mabuk, tahun baru cina dorang mabuk, hari raya aidilfitri dorang pun mabuk juga."

Tapi yang sebenarnya, pada zaman ini, suka mabuk atau tidak itu kini adalah menjadi keputusan individu itu sendiri. Disebabkan banyak pengaruh pada era kini seperti pekerjaan, agama, penyakit dan cara hidup, banyak individu juga telah menyerah diri daripada mengambil benda-benda yang pelik ini. Mungkin pada zaman dulu, kehidupan bangsa itu amat mudah, seperti bertani dan menikmati kegembiraan dunia. Tetapi senario kehidupan hari ini memaksa banyak individu untuk lebih serius kepada kehidupan dan memanjat keluar dari celah-celah sempit globalisasi.

Namun post kali ini, berkisarkan benda-benda pelik minuman mabuk milik penduduk asal Borneo Utara sekalian.

BAHAR / TODI

Mengambil nira kelapa


Bahar Sabah

Todi

Dalam masyarakat dusun, salah satu jenis minuman yang memabukkan ialah bahar (nama komersial di Sabah) atau todi ( nama komersial di Semenanjung Malaysia ). Bahar dihasilkan daripada nira kelapa yang ditadah ke dalam bekas dan dibiarkan penuh sebelum dibawa turun. Rasanya pelik, seperti semua jenis minuman pelik ini seadanya. Yang uniknya, warna minuman ini berbeza hasil daripada kepakaran pembuat minuman mabuk nira kelapa itu sendiri. Komen peribadi saya kepada minuman ini ialah, rasa bahar Topokon agak pahit, rasa bahar kiulu agak asam dan rasa bahar semenanjung malaysia pula agak manis, tapi paling ketara antara semua ialah BAUnya yang saling tidak tumpah!

http://www.flickr.com/photos/yuzzie_mit/3905713618/
http://thirstyblogger.my/2009/07/23/toddy-ah-brickfields-la/

LIHING / KINOMOL / SEGANTANG / KINARUNG / KINOPI / LINAHAS / TAPAI / TUAK

Minum dari bekas tempayan

Minuman ini pula muncul daripada beras. Asasnya, lihing terhasil daripada beras yang diperam bersama dengan yis, lalu beberapa lama kemudian, cecair mabuk itu muncul dan meningkat naik seperti banjir di dalam bekas. Pernah lihat benda yang lagi pelik hasil daripada kecuaian pembuat-pembuat tapai lihing ini? Ada ketikanya, bila sang lalat datang menjelma melawat mulut-mulut bekas yang tidak terikat rapi, ia meninggalkan telur-telur ajaib disitu, berubah menjadi ulat-ulat sakti yang merayap ke pelosok beras asam sekalian.

Rasa lihing juga berbeza-beza mengikut kepakaran pembuat masing-masing. Ada yang sangat manis, ada yang masam, ada yang sedang masam sedang manis. Ikut suka la pembuat dia mau bikin apa macam. Saya pernah bersarapan di rumah kawan Sarawak sana, dengan minuman tuak sebagai pembuka selera. Aihh! Baru jam sembilan pagi la kawan.

http://www.flyingdusun.com/004_Features/038_lihing.htm

MONTOKU

Ini minuman yang paling kejam. Ia terhasil daripada proses penyulingan tapai, bahan beras tapainya dimasak, wap yang terhasil dikumpul dan disalurkan masuk ke dalam bekas. Minumlah dari bekas itu, dan anda akan mabuk dengan pantas. Entah mengapa montoku mempunyai kekuatan yang begitu menakutkan, mungkinkah alkohol yang terhasil tidak diberi rating atau macammana.
Itu jam saya di keramaian orang disekitar Sabah, saya kena sorong dua gelas montoku campur oren. Terus mau 'peng'. Time tu lagi underage. Lembu punya orang yang pegi sorong gelas tu.

Kesimpulannya, kalau anda mau minum mabuk, suka hati kamu la. Jangan sampai porak poranda keluarga dan komuniti sekitar anda.

Saya sudah jarang telan benda-benda pelik ni kerana mau jaga kesihatan badan. Itu hari check darah dan air kencing, ada tanda-tanda kena penyakit dalam tempoh 20 tahun lagi. Semua serba tidak kena.

Saturday, October 23, 2010

Kang King Kung

Kang King Kung

Pada masa lampau, perkahwinan sesama saudara sendiri sangat dihindari daripada berlaku. Ini disebabkan kepercayaan dan kesan buruk yang muncul hasil daripada perkahwinan itu sendiri. Sepupu yang kemaruk kahwin pun seboleh-bolehnya tidak dibenarkan, namun jika nak juga,  perlulah membayar denda yang dikenakan oleh pihak yang sepatutnya. Dalam kes orang Dusun, apabila kes ini berlaku, 'sogit' atau denda akan dikenakan kepada pasangan ini sebagai 'korban' menolak bala musibah.

Dalam masyarakat cina pula, satu sistem telah tercipta dengan tujuan yang sama iaitu tidak membenarkan perkahwinan antara keturunan berlaku. Sistem ini terletak kepada nama keluarga mereka.

Peraturan nombor satu ialah, jika lelaki dan perempuan cina bercinta, nama keluarga mestilah berbeza. Kalo nama keluarga lelaki ialah Chong, nama keluarga perempuan tidak boleh Chong, jika si perempuan itu ialah Chong juga, maka percintaan antara mereka akan terbatal. Mereka sendiri tahu, itu undang-undang mereka mengelak berkahwin dengan sesama keluarga.

Pada awalnya kawan cina ini bercerita mengenai kekasih lama dia. Mula-mula si perempuan guna nama orang puteh, tapi lama2 si lelaki dapat tahu yang nama keluarga cina mereka adalah sama, maka mereka reda untuk tidak mencintai sesama.

Saya bertanya perihal nama keluarga itu, kerana merasa sedikit pelik juga adakah benar nama keluarga itu telah kekal selama beberapa generasi. Dia mengiyakan saja, bahawa nama keluarga seperti Kang ntah apa apa, telah muncul selama beribu tahun dan mereka Kang ini tidak pernah berkahwin sesama Kang dalam tempoh itu.

Ok. Info itu saya serap dengan baik.

Kemudian dia bercerita perihal nama kedua selepas Kang. Ambil contoh ini : Kang King Kung

Kang ialah nama keluarga, dan menjadi pengenalan asas mereka menunjukan siapa mereka dan keturunan mereka.
King ialah nama untuk menunjukkan tahap kedudukan mereka dalam keluarga Kang. Pelik?!

Kawan cina itu bercerita, bahawa nama King ialah nama menunjukkan level mereka dalam generasi Kang. Ada satu buku atau rujukan yang disimpan oleh golongan penting cina untuk merujuk level generasi ini dan rujukan ini juga telah diguna selama ribuan tahun juga.

 Asasnya macam ni :
Bapa engkau dan bapa aku adik beradik, katakan nama mereka, Kang Kong Kung dan Kang Kong Hong.

Engkau dan aku sepupu, dan katakan nama kita, Kang Song Bong dan Kang Song Long.

Anak engkau dan anak aku sepupu dua kali, Kang Tong Hek dan Kang Tong Woo

Cucu engkau dan cucu aku sepupu tiga kali, Kang Beng Lam dan Kang Beng Kii

Cicit engkau dan cicit aku sepupu 4 kali, Kang Gong Jong dan Kang Gong Nree


Waw! Hebat bukan.

Menurut rujukan cina yang rahsia tu, level itu sudah tertulis dan tiada apa yang dapat mengubahnya. Jika dari contoh diatas, level selepas Gong pun sudah tertulis, termasuk beberapa generasi ribuan tahun akan datang.

Dan akhir sekali, nama yang muncul terakhir sekali itu adalah nama kesukaan pemberian ayahbonda sendiri. Tiada apa yang istimewa.

Selamat bertemu info baru!

Penjaga Pintu


Pada awal2 projek dulu, dua ketul replika binatang ini telah diangkat dan diletakan disudut ini di mana ia tidak digunakan.


Oleh kerana merasa pelik dengan batu marmar ini yang kelihatan diabaikan, saya pun bertanya kepada orang yang lebih ariff iaitu rakan Cina ku.

Dia kata, orang cina percaya bahawa sang singa penjaga pintu ini, dalam saiz ini, dikatakan boleh memakan tuah tuan sendiri. Aku yang pelik ini lagi memohon penjelasan yang serba panjang.

Dia kata lagi, saiz sang singa si penjaga pintu ini sebenarnya memainkan peranan dalam untung rugi sesebuah organisasi, contohnya syarikat atau keluarga. Saiz yang besar boleh digunakan untuk organisasi  yang besar supaya ia menjamin tuah yang baik.Jika organisasi yang besar tapi menggunakan sang singa yang kecil pun, dikatakan tidak sesuai kerana tuah yang bakal datang pun tidak besar.

Jika menggunakan saiz yang besar itu untuk diletakkan kepada pintu organisasi yang lebih kecil, kemungkinan besar, institusi kecil itu yang akan ditelan sang singa.

Lebih kurang kata macam ni la, letak biar padan.

kecil lawan kecil. besar lawan besar. kecil lawan besar, pasti ada yang kalah.

Pintu syarikat tempat tu da ganti dengan sang singa yang lebih kecil, mungkin sesuai dengan tuah syarikat tu sendiri.

Thursday, October 21, 2010

Trying Art Metal











Waw. Photographi kalo sy ikut betul2, rasanya boleh berjaya juga la. Ini gambar2 yang di ambil sekitar site. Cuma sy komited kepada benda lain la ni. Photographi cuma sekadar hobi.

Wednesday, October 20, 2010

Bah!


ba!

Jika menurut fahaman saya sendiri, perkataan 'bah' dari pertuturan orang Sabah ialah berasal dari perkataan Cina, (ba - pinyin), yang turut tidak mempunyai maksud tersendiri apabila digunapakai melainkan bergabung dengan perkataan lain lazimnya.
Setiap gabungan ini akhirnya membentuk suatu struktur ayat yang bersifat menekan dan meyakinkan. Sama seperti penggunaan perkataan 'bah' dalam tuturan orang Sabah .

Beberapa contoh perkataan Cina yang menggunakan perkataan 'ba' ialah:

" hao ba!" baiklah!
"keyi ba!" ok lah, ok ba

Selepas tamadun China berkembang selama beribu tahun, tidak mustahil penyebaran penggunaan bahasa seperti ini telah berlaku ke negeri-negeri selatan China dan terus turun ke Borneo. Zaman pendudukan British di Borneo merupakan zaman kemasukan orang-orang China yang paling pesat, kerana mereka ini telah bekerja untuk majikan-majikan British ketika itu.

Orang-orang Cina yang masih kekal selepas pendudukan Jepun pula meneruskan era penguasaan bandar dan pusat-pusat niaga yang beroperasi. Bahasa Melayu merupakan bahasa pengantaraan yang meluas digunapakai dalam urusan niaga setiap hari sehinggakan berbaur sedikit bahasa milik mereka sendiri.

Antara perkataan lain Cina yang sering digunapakai dalam pertuturan tidak rasmi rakyat Malaysia adalah seperti:

'Lu' dan 'wa' milik Cina Hokkien.

Lihat perbezaannya? Orang Sabah tidak menggunakan tutur kata itu sekerap orang semenanjung kerana penduduk Cina Hokkien tidak begitu padat di Sabah.

Lihatlah kuasa bahasa.

Ulat

Ulat Coklat

video


Owh. Khabar buruk buat penggemar coklat2 sedunia di luar sana.

Coklat yang anda suka nikmati itu sebenarnya boleh di serang ulat.

Pada suatu malam, saya cuba menikmati coklat itu, tanpa melihat pun kepingan2 coklat yang sedang di makan itu. Selepas lama bergelumang enak menelan bit-bit manis coklat itu, saya dengan tidak semena-mena terlihat ulat itu mengensot keluar dari celah kepingan aluminium pembalut coklat itu.

Owh shoot. Itu video tidak jelas sangat la kerana henpon tak boleh menangkap gambar lebih dekat lagi.  Sekian penggemar coklat sekalian.

Thursday, October 14, 2010

Etnik Borneo 100 Tahun Lepas










 Bila melihat gambar-gambar ini, saya cuma berfikir bahawa etnik ini turut pupus bersama pemergian mereka. Berapa orang lagi yang tinggal pada era ini untuk menjunjung tradisi masa lampau seperti bahasa, pakaian, makanan dan gaya hidup mereka ini. Berbanding dengan era globalisasi, semua sempadan telah dirobohkan dan penyatuan etnik melalui perkahwinan campur merupakan ancaman senyap kepada etnik-etnik ini. Berapa ramai orang yang sedar bahawa orang luar telah datang ke tanah-tanah etnik ini dan memulakan siri penjajahan harta dan yang paling menakutkan ialah penjajahan minda. Anak-anak muda berbangga berbahasa asing, bahasa bangsa asing yang ditentang nenek moyang mereka. Konservatif vs Globalisasi.

1.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SEA-DAYAK_WOMAN_SARAWAK_BORNEO.jpg


2.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BEADED_AND_TATTOOED_BEAUTIES_OF_THE_KALABIT_TRIBE.jpg
 
3.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dayak_girl_spinning_wheel_ca1900.jpg
 
4.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dusun_traders.JPG
 
5.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sea_dayak_women_corset_rings.jpg
 
6.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dayak_family_c1910.jpg
 
7.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Feilberg_Dyak_women_Borneo_1860s.jpg
 
8.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Iban_weaver.jpg
 
9.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sea_Dayak_woman_weaving_ca1910.jpg
 
10.http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Australian_soldiers_civilians_Labuan.jpg

Friday, October 8, 2010

I Drink Mineral Water



Green and Blue ( mineral water), White (tap water)

Perhaps, not everyone of us are aware of this thing.

The color of the water bottles cap we bought from retail shops are different.

So, the categories are divided into two. Mineral water and so-called-modern-processed water.

I like mineral water because of its taste and texture. It is soo smooth and I can swallow twice as much more than the processed water without making my stomach bloat.
Well, it is expensive, but the water source are found underground somewhere in Perak with real minerals in it. I heard an Ipoh guy talks about their 'kueh teow' soo smooth that you can finish with a single slurp. I think the secret lies to the water source.
Revelation after revelation.

LPG


Liquefied Petroleum Gas



This is the storage for liquefied gas looks like.


In science, it is clearly said that the pressure that builds up inside any closed container will push the container wall in all direction.
So, perhaps some mechanical engineering calculation suggests that the best shape for highly pressurized container is a sphere. Well, do not worry. Every engineering in Oil and Gas aspects are bind with codes and standards used worldwide. Such as, petrochemical tank storage used API 650, and so on.
This plant main activity is to load the gas cylinder with cooking gas, before it is distributed around Peninsular Malaysia.
Safety issues are very important in this plant. First, because the pressurized gas cylinders are everywhere. Secondly, gas can silently crawl to your innocence respiration system and put you to sleep.
Yep, introduction to other petroleum product.

Thursday, October 7, 2010

Petrochemical Products ( i'm drowning, asphysxiation)




I HATE PETROCHEMICAL PLANT! ( 'Like' button please!)

So, after a whole year round working inside a petrochemical plant, I want to admit that, nature is still the best.
The plant is a place for storage before re-distribution around Peninsular Malaysia. For information, petrochemical products are coming from petroleums and used widely for the development of other products such as glue, plastic, paint coat and others. It is so visible that who ever hold the source of petroleums, indirectly hold the human lives in the universe.

These are among the product which silently creeps into my lung and try to suffocate me.

Some products are sweet scent which is used for the perfume product.
Some barely smells like plastic.
Some will make you dizzy.
Some will try to kill you, if they are highly concentrated in the air.
Some will make you cough and red eye.
Some will make you have a sore throat.
Some caused irritations.
They are all bad products and harmful to human health. And if you ever see any 'stop pollution ad' anywhere that showing drums of all colours, this would be it.


Industrial Chemical, that's her evil sister.





Wednesday, October 6, 2010

Money Matters


Kool...


Pinjam Rm1000, dapat Rm900, Bayar Rm1000.

Loan Rm1000, Take Rm900, Pay Rm1000,

Chapter 1.

I called the hotline provided behind the bank slip, and manage to get the office number for the bank in Jusco Bukit Tinggi. Then, I called the number and was put on hold. It seems that the long wait was not abundant. I dialled the same number again, and this time, the officer said that the person I want to talk to was not at presence, that she may probably at the other office at Bukit Tinggi. The officer then gave me another number which was probably the office number at that other branch. So, I simply dialled that number and hoping someone will actually answer me.

The other end was picked up, but put on hold for few minutes.

I hung up. And I dialled again.

The officer finally pick the phone after few minutes, just to tell me that the person I want to talk to was not at presence. She told me that the Puan I want to talk to may be in Jusco Bukit Tinggi branch, and recommended me to contact that office.

" Hah, what? I called that branch just now, but they gave me this number. And I called this number just to be told that I should call that office branch?"

"We're sorry for any inconvenience caused, sir. But, the situation is that Puan is working at two offices, and from 8.00am till 5.00pm, she is here. After office hour, she will attend the other office in Jusco Bukit Tinggi."

"Wow, that's just hard. Well, it's past 5.00pm now, I should call that office branch."

"Ok, Sir. Is there anything else I can assist you?"

"Nope, thanks." /*annoyed* ~_~

" Hello, may I speak to Puan?"

"She's not in yet, I better give you her personal number."

"Ok."

So, I have the conversation with Puan and we closed it with an appointment promised at the following week.

Chapter 2.

I contacted Puan that afternoon to confirm our appointment but was not picked up. I received a SMS late that afternoon that sounds promising. " You can meet my colleague at 9.00pm"

15 minutes before 9.00pm, I was there at their main entrance but not a glimpse of Puan was in sight. One last officer was still inside, and I attended to her. She's cute, but not available. The following items were our subjects summed up.

1. Puan was not there, and She Officer did not related or know to any of Puan's promises. ~ i was f*cked up.
2. We talked about other stuff.
a) ASB, the most years you should loan is 10. More than that, you are paying crap. ~ almost f*cked up.
b) PVS, personal value saver sounds promising. ~ looking foward for this one.
c) She Officer has a Loan Shark friend. ~ cool...
d) Loan Rm1000, Get Rm900, Pay Rm1000. Loan Shark gets Rm100 twice, which summed Rm200. ~ never think about this one.

With some knowledge acheived, I went home. Bigger mission aborted.

Auto login system

yeah. this is what i call awesome.

my new laptop has this so called face recognition feature, that everytime you need to login, you are required to either enter your password or your face being recognized by the system.

so last night, i pressed the power button.

and i go elsewhere.

during that system loading, i will need to enter my password or put my face in front the web cam to be recognise, which was both were not done.

long story short, the system loaded. the question: whose face are in front the web cam that the system can run that night? kinda freaky is'nt.