Wednesday, May 21, 2008

Menjelajah Memori (Part III)

Pada awal penghijrahan kami ke kampung, kami menetap di rumah nenek. Dan dalam masa yang sama rumah kami dibina tidak jauh dari tempat itu.

Saya untuk ke sekian kalinya mendaftar masuk ke sekolah baru lagi. Sekolah Kebangsaan Tinambak nama diberi. Tapi saya tidak kekok sangat kerana akhirnya saya bersekolah bersama dengan murid-murid yang majoriti bangsa saya.

Satu hal yang sangat berlainan pada saya ialah cara percakapan saya ketika itu. Bila saja saya berdialog, saya tidak dapat menghalang diri daripada menggunakan kata ganti nama diri merujuk kepada diri sendiri, iaitu, aku atau saya. Bayangkan, saya membesar diseluruh pelosok negeri Sabah dengan menggunakan perkataan 'aku' namun di kampung ini, semua orang menggunakan kata ganti nama 'saya'. Jadi, terdapat pertembungan dalam dialog kami orang. Dan apabila saya menggunakan 'aku', semua orang nampak tidak selesa. Tapi ada satu orang budak tu yang kureng sket la, mengkomplen cara saya bercakap. Sebenarnya saya tidak pernah sedar perkataan 'aku' itu tidak sedap didengar oleh orang lain, tetapi kerana budak kureng itu la yang membuat saya membuka mata dan mengubah dunia.

Ketika bermain dengan rakan,
" Ok, giliran aku lagi", saya kata la.
" Jangan guna aku, guna saya la" , kata budak kureng tu.
"Owh, ok. Sekarang giliran saya", saya bercakap dengan yakin.

Tapi tidak lama kemudian, guna 'aku' lagi.

Lama kelamaan, itu tidak lagi menjadi masalah. Kehidupan menjadi normal tanpa banyak highlights. Rumah ketika itu agak kecil, tanpa banyak expansion seperti yang hari ini. Beruntung la sebab buat rumah sukahati macam mana design. Malah tanah sendiri memberi peluang kepada pemilik untuk membuat sebesar mana pun rumah. Tapi rumah tu tidak la besar mana pun hari ni. Selepas beberapa waktu tinggal di rumah nenek, kami sekeluarga terus masuk ke rumah baru yang separuh siap. Bapa kan jenis yang tidak mau menyusahkan orang lain, sebab tu bila atap dan dinding da pasang, Bapa kata kami pindah masuk saja la.

Di sekolah, ketika itu saya mendaftar diawal tahun 1997 selepas waktu cuti persekolahan tamat. Saya pertama kali belajar di sekolah, penuh dari awal tahun. Saya duduk sekumpulan dengan budak paling pandai dalam kelas, iaitu seorang budak perempuan. Namun kedatangan saya ke kelas ini, membuatkan kedudukan beberapa orang akan tergugat. Saya menjadi saingan utama si budak perempuan itu. Kami saling berusaha mengalahkan sesama, dasat juga la bila markah dia lebih tinggi daripada markah saya. Saya rasa nda puas hati pula. Dia pun begitu juga kalo markah saya lebih tinggi.

Perkara yang membuatkan dia istimewa ialah dia si budak perempuan itu sebenarnya sangat comel dan kiut. Saya mengaku saya kadang-kadang saya suka si budak-perempuan-comel-dan-kiut ini. Walaupun dia mungkin agak pendiam dan kelihatan agak pemarah ketika itu, tapi saya tidak takut pula. Budak nakal kan. Siok saja. Rasanya hormon testosteron saya da menjelma kut. Huhu. Setiap sekolah yang saya masuk sebelum itu, saya pasti akan jatuh cinta pada sesiapa yang paling comel. Tapi yang di sekolah itu, saya jatuh cinta pada dia seorang pula. Kesian saya kn. Nakal tapi pemalu. Jadi saya jarang berpeluang bercakap dengan dia.

Bila UPSR menjelma, saya tidak yakin sangat dengan performance saya. Saya buat macam selalu ja la. Tidak pernah expect yang terbaik. Namun keputusan menunjukkan prestasi saya adalah pada 4A1B dengan B itu untuk Bahasa Inggeris. Perkara kedua yang saya mau tau selepas itu ialah keputusan si budak-perempuan-comel-dan-kiut itu la. Dia pun 4A1B juga, tapi B dia untuk Sains. Sejak dari hari itu, saya selalu mo dengar update cerita dari dia.

Saya pun melangkahkan kaki masuk ke SMK. Tenghilan bersama ramai kawan2 dari sekolah yang sama. Di sekolah menengah, memang agak dasat juga perasaan bila bersekolah dengan ramai pelajar yang mencecah angka ribu. Sebab selama ini, sekolah rendah dalam ratus orang ja. Memang terkejut beruk la. Kelas tingkatan satu ada banyak, A, B, C, D, E, F, G, H kut. Dan saya dikelaskan pada C. Dasat la juga rasa, sebab saya tidak sekelas dengan budak-budak lain yang lebih bijak. Saya rasa sangat hairan,sedangkan pada seminar UPSR yang lepas, banyak budak-budak yang satu seminar tu sekarang duduk di kelas A. Tapi saya di C. Macam mana juga la sistem pembahagian kelas.

Banyak juga perkara yang terjadi semasa bersekolah di SMK. Tenghilan sebelum saya berpindah sekali lagi. Saya sempat menikmati kehidupan sebagai pelajar harian biasa selama 6 bulan. Sempat juga tengok sumandak-sumandak lawa dusun yang selama ni tidak saya berpeluang tengok.

Akhirnya, pada suatu tarikh, saya dapat suprise di kelas, ada kek budak-budak lain bawa masuk. Saya masih ingat nama guru kelas kami tu. Cikgu Angah guru Matematik merangkap guru kelas 1C. Semasa matapelajaran matematik, kelas kami bertukar menjadi majlis perpisahan la pula. Saya ingat saya kena suruh bagi sepatah dua kata. Tidak ingat apa yang saya kata. Tapi semua orang kelihatan sedih. Saya pun sedih juga. My time at SMK.Tenghilan was officially over.

Walaupun sedih meninggalkan sekolah dan rakan-rakan, dan si-budak-perempuan-comel-dan-kiut yang duduk di kelas A, saya sebenarnya juga teruja kerana bakal masuk ke sekolah baru, sekolah berasrama penuh, atau nama rasminya, Sekolah Menengah Sains Labuan.

Kehidupan bermula lagi.

bersambung...

Monday, May 19, 2008

Menjelajah Memori (PartII)

sambungan..



Rumah kayu kami yang kami bina, turut musnah. Rumah kami betul2 dalam laluan angin. Pada sebelah awal malam, kami di rumah saja makan kuih muih sambil bergumbira. Tapi yang dasatnya, bila da tido, angin mula melanda. Saya terbangun pada malamnya sebab bunyi-bunyi atap rumah yang mula mengganas. Bunyi deruan angin juga sangat jelas. Saya lihat melalui tingkap, tapi cuma nampak kegelapan. Adik lelaki saya sudah terbangun dan kelihatan cemas. Kami pun bergegas ke bilik Bonda. Ternyata kakak sudah lama di situ. Dia dan Bonda duduk merapat sambil adik perempuan saya masih berumur kurang setahun dipeluk erat Bonda.

Saya orang lelaki paling tua dalam rumah ketika itu, dan umur saya hanyalah 11 tahun. Abang sudah pulang ke kampung sejak seminggu yang lalu dan tinggal bersama nenek. Bapa pula kebetulan sudah keluar ke tempat kerja syif malam yang bermula jam 12 tengah malam. Saya terus memandang melalui tingkap dan kadang-kadang saya terlihat pergerakan dalam kekelaman itu. Atap beberapa rumah sudah mula tercabut dan bunyi deruan angin semakin kasar. Semua orang dalam bilik itu sekarang dalam ketakutan yang amat. Kami semua tersentak apabila ada benda berterbangan yang berdentum kerana telah melanggar dinding rumah kami.

Saat yang paling cemas bermula semasa rumah mula bergoyang menahan ribut. Bonda terkumat-kamit membacakan doa manakala kami semua bingung tidak tergerak berbuat apa-apa. Atap di ruang tamu mula terkopak dan menghempas-hempas membingitkan suasana dalam keganasan angin melanda. Atap bilik Bonda juga tiba-tiba menghilang dalam kegelapan kerana diterbangkan angin. Hujan mencurah-curah masuk bersama angin. Bonda tiba-tiba berdiri meluru ke almari dan mengambil semua benda bernilai yang boleh dicapainya dengan pantas.

Bonda menjerit menyuruh saya untuk membuka tingkap-tingkap rumah supaya angin dapat melalui dengan mudah. Saya dengan penuh rasa cemas meluru ke tingkap dan membuka setiap satu dengan pantas. Tiba-tiba rumah bergegar. Kali ini lebih kuat. Rangka yang memegang atap mengelongsor lantas memperlihatkan langit yang sedang mengganas. Ternyata atap itu terlekat teguh pada rangka, sehinggakan angin tidak mengalah mau mencabut semua sekali. Bonda mengarahkan untuk membuka pintu depan, supaya angin akhirnya dapat melalui masuk dari pintu utama dan keluar dari tingkap.

Saya bergerak dan membuka pintu, tetapi tertolak dan terjatuh kerana angin meluru masuk dengan rakus. Saya terlihat laluan agak bersepah dengan zink atap rumah orang yang tersangkut di depan pintu. Bonda sudah berada dibelakang. Bonda memeluk adik kecil saya dan memberi isyarat supaya semua orang keluar. Bonda dan yang lain-lain berlari keluar dan menuruni dengan pantas. Saya cuma risau jika ada benda berterbangan yang bakal mencederakan sesiapa. Saya menjadi orang terakhir keluar dan menuruni tangga dengan pantas.
Saya terjatuh terpijak benda asing yang bersepah di tangga.

Dalam cubaan bangun semula, saya terjatuh kerana sakit itu cuba menguasai. Namun, memandang Bonda yang berlari dalam gelap memberi saya semangat. Saya cuma mau tiada benda yang mencederakan semua orang. Gabungan angin dan hujan sangat sejuk dan menakutkan. Tapi semangat seharusnya tidak pernah takut dan terpadamkan. Saya lantas bangun dan terhenjut-henjut mengiringi Bonda ke tempat yang lebih menjanjikan keselamatan.

Kami berkurung di bawah rumah jiran sebelah yang tidak banyak terusik oleh angin dan ketakutan. Bonda, kakak dan adik berpelukan. Saya mengambil sedikit jarak supaya saya dapat melihat semua orang. Bonda ternyata memeluk anak-anaknya dengan erat.

Untuk seketika, angin masih mengganas. Lama-kelamaan ia semakin reda dan menghilang. Cemas menghilang seiring cerah menjelang. Pagi mula menyinar dan keadaan sudah selamat untuk melihat keluar. Berdiri di puncak bukit ini, membuatkan saya sedar bahawa keadaan adalah lebih teruk daripada yang dapat saya bayangkan. Hampir semua rumah yang kelihatan, mengalami kerosakan. Ada rumah yang tidak kukuh dan hancur. Rumah saya sendiri sebenarnya berdiri di atas puncak bukit namun terselamat daripada bergolek ke celah bukit mengikut angin.

Akhirnya, jiran dari rumah hujung sana datang dan tidak habis-habis menangis kerana sekeping atap rumahnya diterbangkan angin. Bila dia terlihat rumah kami dan rumah banyak orang di bukit sebelah sini, dia terdiam dan kelihatan ada kesyukuran diwajahnya. Dia mencari adiknya iaitu tuan rumah tempat kami berlindung sebentar tadi. Auntie tuan rumah ini, mendakwa rumahnya terangkat sebelum dia terjelepok pengsan. Pastinya dia sangat terkesan kerana mengalami semua ini berseorangan. Tiada ahli keluarganya di rumah ketika kejadian.

Kerana semua ini, Bonda akhirnya memutuskan untuk menetap di kampung. Bapa tidak berpindah kerja. Cuma rumah kami yang seterusnya ini akan dibina di kampung. Tempat baru. Sekolah baru. Teman-teman baru. Hidup baru.

Saturday, May 17, 2008

Ugly Kid Joe | Cats In the Cradle

My child arrived just the other day
Came to the world in the usual way
But there were planes to catch and bills to pay
He learned to walk while I was away
He was talkin fore I knew it
And as he grew he said,
Im gonna be like you, dad,
You know Im gonna be like you.

Chorus

And the cats in the cradle and the silver spoon,
Little boy blue and the man n the moon.
when you comin home? son, I dont know when.
well get together then.
You know well have a good time then.

Well, my son turned ten just the other day.
He said, thanks for the ball, dad. come on, lets play.
Could you teach me to throw?
I said, not today.
I got a lot to do.
He said, thats okay.
and he walked away and he smiled and he said,
you know, Im gonna be like him, yeah.
You know Im gonna be like him.

Chorus

Well, he came from college just the other day,
So much like a man I just had to say,
Im proud of you. could you sit for a while?
He shook his head and he said with a smile,
what Id really like, dad, is to borrow the car keys.
See you later. can I have them please ?

Chorus

Ive long since retired, my sons moved away.
I called him up just the other day.
Id like to see you, if you dont mind.
He said, Id love to, dad, if I could find the time.
You see my new jobs a hassle and the kids have the flu,
But its sure nice talkin to you, dad.
Its been sure nice talkin to you.
And as I hung up the phone it occurred to me,
Hed grown up just like me.
My boy was just like me.

Chorus

*pertama kali didengarkan oleh Jojon. Terbuka hati,minda dan perasaan.*

Menjelajah Memori

Hari ini, saya secara virtual menjelajah keluar ke jalanraya, dan membelok ke banyak simpang yang menjadi memori saya. Tapi yala, secara virtual, berpandukan wikimapia.org, saya menyusur di jalan-jalan yang pernah saya lalui.



Tempat bermula adalah dari rumah asal saya di Kg. Tinambak. Semasa dalam perjalanan keluar dari simpang kampung, saya telah memutuskan untuk membelok ke zaman kanak-kanak saya. Saya menyusur melalui Topokon dan Rongolis, untuk mencapai ke destinasi yang sebenarnya sangat jauh lagi. Melepasi Tenghilan kemudian melepasi Kota Belud. Dan selepas jauh berjalan, saya akhirnya tiba juga di destinasi pertama kehidupan saya, tempat saya membesar, iaitu perumahan Kilang Sawit Langkon.



Di tempat inilah saya belajar banyak perkara. Dan seingat saya, saya seorang yang agak bijak. Mungkin banyak perkara yang saya ingat itu seawal umur saya 4 tahun. Saya mengingat Bonda saya selalu bermain badminton disebuah gelanggang. Saya mengingat Bonda saya ketika itu masih muda dan bertenaga. Dan cantik juga.

Saya tidak tahu kekerapan saya ikut Bonda ke ladang kelapa sawit untuk mencari cendawan, tapi saya rasa saya selalu pergi. Saya ingat mencari cendawan yang tumbuh dari tandan sawit yang mereput. Dan saya ingat saya selalu hairan melihat lembu-lembu berkeliaran di dalam ladang sawit. Saya juga ingat dengan jelas pohon-pohon sawit itu masih mengeluarkan hasil dengan biji saga yang merah menyala.

Bapa selalu kata

" Banyak pengait di Langkon".

Ayat yang seram buat banyak orang. Pengait yang dikaitkan dengan perbuatan memotong kepala orang untuk dibuat persembahan kepada makhluk-makhluk aneh semasa membuat jambatan baru [ hantu, penunggu dan sebagainya]. Tapi sebenarnya hanya untuk menakutkan budak-budak, seperti saya yang suka merayau kerana hairan banyak perkara. Kata Bapa tidak salah, sebab memang banyak pengait di Langkon, tapi tukang kait tandan sawit la.

Saya juga ingat, saya selalu berjual sayur dari rumah ke rumah. Sayur sawi dan sayur bunga yang ditanam belakang rumah, kami jual dengan harga rm1 seikat menurut harga dulu-dulu la. Pelik pula diingat sekarang, umur saya ketika tu dalam 7 tahun. Bonda letak sayur-sayur tu dalam besen besar, kemudian samada abang, kakak atau saya akan berdua bergilir pegi menjual dari rumah ke rumah. Kami ketuk rumah jiran, lepas tu bila orang buka pintu, kami kata la kami jual sayur rm1 seikat. Ada orang beli, ada orang tidak. Tapi selalu orang beli la.

Saya ingat bermain dengan banyak budak-budak dari sekitar perumahan itu, dan rumah kami menjadi pusat bermain segala jenis permainan. Main rounders la apa nama dia, tapuk-tapuk, baling selipar, guli la, main bubut-bubut la, dan suma sekali jenis permainan yang anda tau, terutama korang yang membesar dengan permainan yang tidak moden. Ada sekali, budak-budak tiba-tiba riuh di halaman rumah, sebab ada kambing tengah mengejar atau mengamuk ka, tapi budak-budak lelaki suma tu suka la. Dikejar, dorang lari. Tidak dikejar dorang kacau. Saya turun la mo ikut. Tapi sekejap saja ditangkap sang kambing dan dirogol. Rupa-rupanya sang kambing itu tengah stim...mating season.Bapa yang dari tadi memantau budak-budak bermain dari beranda jadi superhero menerajang sang kambing. Saya satu orang menangis seram. Suma orang ketawa termasuk Bapa dan Bonda sekali. Zaman yang tiada komputer game, tv game ka apa ka,cuma sekali mungkin tahun 1991 ada tiba-tiba tv kami tertangkap siaran tv orang lain, game super mario, yang ternyata paling popular dulu-dulu. tapi jadi tukang tengok sajalah.
Super Mario Bros
Saya ingat saya membesar dengan bercakap bahasa Melayu, sebab perumahan tu ada banyak bangsa yang menetap, Rungus la, Dusun la, Bajau la, dan banyak jenis loghat lagi. Saya ingat juga saya pernah pergi tadika dihujung baris rumah kami. Dan saya ingat saya dengan rilek saja menghafal ABC tidak seperti budak-budak lain. Saya masih ingat juga kami makan bubur kacang dan mee goreng, selepas saya yang kasi doa, dalam doa cara Islam, tadah dua tangan kemudian saya tidak ingat apa yang saya cakap. Saya juga ingat, mengatakan mee goreng tu macam cacing, sengaja buat kawan saya geli, tapi akhirnya saya geli sendiri. Bijak membuduhkan diri sendiri.

Saya juga ada ingat beberapa budak perempuan yang minat saya. Orang lain suka tengok saya dan kasi pasang kami. Saya malu juga. Semasa masuk darjah satu, saya jadi rebutan tiga budak perempuan. Dua budak tu satu kelas dengan saya, sorang lagi kelas sebelah. Yang dua orang dalam kelas tu berebut mau duduk sebelah saya, saya malu sangat..pemalu la katakan. Malu blushing...aww. Sorang tarik tangan kiri dan sorang lagi tarik tangan kanan. Lepas tu saya tidak suka [malu miau..], saya pegi duduk tempat lain. Diaorang ikut juga, masing-masing tarik kerusi, duduk sebelah, sambil masing-masing peluk tangan kiri kanan saya sorang satu. Bila waktu rehat, budak perempuan yang kelas sebelah tu pula datang mo ikut berebut. Saya lari la. Suma kejar. Budak-budak yang lain suma ketawa tengok.

Saya ingat juga saya balik rumah minta duit rm10 buat buka buku akaun. Dan ingat cap jari saya diambil lekat pada buku BSN biru tu. Kalo tengok sekarang, cap jari tu kecil saja. Betapa saya budak waktu tu.Saya selalu membeli digerai luar semasa rehat,

"Bu', o Bu', saya mo bayar kerupuk ni".

Tapi sangat ramai budak yang berebut, kadang-kadang saya ambil ja kerupuk dan tidak bayar sebab malas tunggu. Saya juga ingat belajar menyanyi lagu Wawasan 2020, Sabah Tanah Airku semasa perhimpunan, ikut lagu yang dimainkan.

Dan akhirnya kami meninggalkan tempat itu, kerana berpindah. Saya memang tidak tahu sebut Tawau. Bila orang tanya pindah pegi mana, saya cuba cakap Tawau, tapi saya sebut benda lain2.



"Kamurang pindah pigi mana?"

"Kami pinda pigi Ta.."Dahi berkerut.

'' Tua..." Dahi masih berkerut.

'' Tau...'' Dahi tambah berkerut kemudian cepat-cepat lari cari Bonda.

''Tawau.." kata Bonda.

"oo..Kami pinda pigi Tuawau"Kata dengan jelas.

"Kami pindah pigi mana?" Saya pula tanya.

"Kamu pinda pigi Tawau la"

'' Tawau...'' Dahi tidak berkerut lagi. Tapi hati jadi sedih.



Akhirnya berpindah ke Tawau. Bersekolah di SK. Apas Balung.

Semasa tinggal di sana, kami bertukar rumah sekali. Mula-mula duduk di rumah baris hujung, seingat saya kami terus menanam sayur dan cuba menjual sayur, tapi ternyata tidak mendapat sambutan. Berkawan dengan orang2 yang bercakap loghat Indonesia, Gua= saya, Lu=kau, dan kepiting=ketam dan sebagainya. Mula mendengar lagu popular seperti Fiona nyanyian 4U2C, diuraikan sebagai empat ular dua cacing. Juga lagu dari KRU, kumpulan remaja utama kalo kami sebut.

Kemudian pindah ke rumah kedua, baris yang sama, cuma ke tengah sedikit dicelah banyak rumah. Ingat Bonda mengikut perlawanan Badminton dan menjadi Juara Beregu dengan kawan sekitar sana juga. Petang yang sama juga, saya pertama kali merasa air bandung, ketika membeli air dari gerai sekitar gelanggang badminton. Warnanya menarik kan, warna pink, jadi, terasalah mau cuba. Bila malam menjelma selepas penyampaian piala, ada orang mau ikut balik tumpang kereta kami sebab tiada pengangkutan. Saya tidak ingat berapa orang naik motokar SA7474 tu, tapi memang sangat pack, sebab saya ingat saya, adik saya dan anak orang tu, naik di bonet belakang sambil pura-pura rasa best, sebab Bapa kata best.

Teringat juga selalu berjalan dengan budak-budak yang tidak betul, pergi ke sungai berbatu dan mandi. Beberapa kali. Kadang-kadang ada bawa megi dan telur, masak di sana kemudian makan di sana. Umur dalam 7 tahun waktu tu. Kadang-kadang main dalam belukar tepi rumah, bertembak guna sejenis buah hutan yang kecil, dan macam-macam lagi.

Ada kes kehilangan ayam orang kampung, dan suatu hari telah berjaya menyelesaikan puzzle itu, dengan tertangkapnya seekor ular sawa yang sangat besarr... Kulit dilapah dan menatang itu dihapuskan. Ada benda macam kaki kecil bawah badan ular tu, tidak tahu apa benda itu. Bapa memegang kepala ular semasa orang menarik kulit ular itu, dan secara tidak sengaja terlepas kemudian gigi ular sawa itu tergores pada lengan Bapa. Dasat juga.

Ada anak jiran sebaya saya ketika itu, memiliki game nintendo, yang merupakan video game yang sangat menarik. Hari-hari pegi rumah dia mo main. Dia ada banyak mainan lain lagi, seperti LEGO, Robot dan sebagainya. Budak tu sangat manja sebenarnya. Orang tua dia pun layan juga. Budak tu minta beli macam-macam, dan dia mesti dapat punya la. Kalo tidak, dia merajuk macam-macam juga. Pernah dia menghilang dari rumah sebab tidak dipenuhi kehendak. Dasat.



Kami kemudian berpindah lagi. Saya pun pelik kenapa Bapa suka pindah2 kerja. Bonda kata, Bapa tidak suka di sana tempat kerja dia. Entah la.



Bapa berpindah masuk bekerja di Kilang Sabah Forest Industry di Sipitang. Kami sekeluarga juga berangkat dan menetap di perumahan yang berdekatan. Nama kawasan itu disebut Kg. Keling. Ya, seperti namanya, tempat tu memang banyak India lebih banyak daripada kawasan perumahan yang lain. Kemudian saya berpindah masuk ke SK. Padang Berempah. Ya, seperti namanya, tempat kawasan sekolah tu macam didirikan atas pasir yang agak putih. Tapi rasanya tidak mcm berempah. Rasa pasir tu macam rasa pasir. Saya teringat ketika ada rancangan makanan di sekolah, satu menu yang paling saya suka ialah, nasi lauk bawang besar sardin. Sedap juga woo.

Ketika itu, saya sudah dalam darjah 2 dan masih memegang status akademik dengan baik. Ada perkara yang paling saya tidak tahan ialah, bila tiada guru dalam kelas, pelajar kena suruh diam. Yg bikin panas tu, si pengawas kelas yang kena lantik dari kalangan kami tu, nda bole tahan tengok kami gumbira sket. Memang sh*t la. Bercakap sepatah haram pun kena tulis nama. Lepas tu, bila cikgu datang, dia bagi nama la. Lepas tu, dapat la rotan di tapak tangan. Selalu sy kena. Jahanam. Tapi saya rasa saya dalam kategori nakal ba juga. Ada satu kali, guru tiada macam biasa, si dia perempuan itu yang jadi pengawas itu, mo ugut saya mo tulis nama sebab saya main benda. Kalo korang tau itu origami katak tu, itu la saya buat. Saya main la en. katak tu, kasi tekan punggung kasi dia lompat. Lepas tu saya gumbira la. Lepas tu, tekan lagi punggung en. katak kasi diaa lompat. Lepas tu saya gumbira lagi. Tp itu suma dengan senyap saja. Akhirnya? Kena tulis nama dan dapat rotan la apalagi. Jahanam.



Lepas beberapa lama, akhirnya kami sekeluarga berpindah lagi sebab Bapa mo cari gaji yang tinggi sket mo tanggung kami suma ni. Kami pindah pegi Menggatal.



Tinggal ditanah baru teroka orang bukan tempatan. Sekolah d Sk. Gudon dari pertengahan darjah 3 sampai abis darjah 5. Jadi saya berkawan la dengan budak-budak bangsa Bugis dan Filipina yang illegal. Memang dasat juga, ada budak-budak tu yang memang cikgu nda tau mau buat apa sebab murid-murid tu illegal tiada status warganegara. Yg saya ingat, saya dapat Piala Murid Berpotensi Tahap Satu, semasa darjah tiga. Saya juga pertama kali mengikut pertandingan bercerita dalam Bahasa Inggeris dan mendapat tempat ketiga berlawan sekolah lain. Ada juga yang saya tidak bersedia dan tidak hafal cerita tu, lepas tu saya stuck di atas pentas terdiam. Entah macam mana saya tamatkan cerita saya tu. Sy tidak ingat la pula.



Sebab rumah dibina dekat hutan, saya selalu pegi masuk hutan belukar sekitar rumah, dan merayau masuk pegi tengok apa benda yang ada dalam sana. Ada satu pokok mangga yang besar, dan berbuah lebat dan pernah juga kami orang pergi serbu ambil sebanyak mungkin. Ada satu kali kami pergi lagi untuk lawatan yang ke berapa kali, tapi pangkal pokok tu da ada diikat dengan kain kuning. Seram, kami tidak lagi pegi lepas tu.



Perumahan Indah Permai pada tahun 1995 masih tidak wujud. Saya ingat saya dan rakan-rakan selalu merayau atas property itu yang masih padang jarak padang tekukur. Ada suatu benda yang kami sebut sebagai Berlian, yang ternyata memenuhi tempat itu dan kami pungut banyak2. Benda itu serupa berlian, kerana ia jernih dan wujud dalam bentuk bersegi dan memang macam berlian. Entah apa benda itu sebenarnya.



Tepi padang jarak padang tekukur tu pula, ada satu rumah orang, yang kelihatan menarik kerana ada tanaman markisa yang meliar di pagar rumahnya. So, berkawan dengan budak-budak Filipina ni, membuatkan saya pun pandai mencuri markisa orang dan lari bila tuan rumah kejar dengan parang. Berkawan dengan budak Bugis pula kami baling sarang tebuan yang sangat besar ditepi sebuah telaga. Yang buduhnya, ada orang ambil air di telaga pun kami tidak peduli. Tebuan tidak peduli kan. Siapa yang dekat dengan sarang tebuan kena serang la apalagi. Lain orang baling, lain orang kena kejar.



Sampai suatu masa pada 25 Dis 1996, tragedi paling dasat melanda Sabah. Ribut Greg.

Bersambung...

Thursday, May 15, 2008

Internship

Satu semester lagi.

Praktikal 6 bulan. Then, suma pun da abes. Saya memilih di Miri, Sarawak. Tinggal dengan teman. Accomodation beres. Cuma perlu deal dengan pressure kerja saja. Biasalah, bekerja penuh cabaran. Perlu atasi itu suma. Kerja guna otak, buat kepala pening. Kerja guna fizikal, badan penat. Tidak tahu apa jenis cabaran yang mungkin datang. Tidak pasti apa jenis halangan yang mendatang juga. Apa yang penting perlu atasi itu semua dengan tabah dan lawan sakit hati perasaan. Remon berusaha. Berusaha.

Monday, May 12, 2008

Gitar Bass tidak Bosan

video

Gitar Bass tidak Bosan kalo awek yang main.

Lagu ni sedap. Susunan lagu best. Teruja tengok awek jipun main gitar bass serupa profesional. Memang siok sangat la!

Saturday, May 10, 2008

Dusun o Dusun

KeluargaDusun[1]
Merujuk kepada gambar di atas, kita menyimpulkan bahawa keluarga dusun dibahagikan kepada dua rumpun iaitu rumpun dusunik dan rumpun paitanik. Rumpun paitanik lebih banyak bertumpu di kawasan sungai Kinabatangan. Dalam setiap rumpun ini lagi, terdapat lagi pecahan yang lebih spesifik iaitu menurut kawasan kecil penetapan setiap kaum ini.
Dusunic->DusunPapar[2]
Setiap pecahan kecil ini bertutur menggunakan loghat daerah masing-masing dan terdapat kemungkinan beberapa perbezaan dalam penggunaan perkataan. Sebagai contoh; tulun dan kadayan masing-masing bermaksud orang, kiva dan haro yang bermaksud ada, ingga dan aiso yang bermaksud tiada, tantagas dan bobohizan yang bermaksud ketua agama dan sebagainya, digunakan mengikut loghat masing-masing.
Dusunic->DusunLotudTuaran[2]
Masalah menguasai bahasa dusun telah menjadi kebimbangan kepada kaum ini sejak beberapa lama sehinggakan kerajaan negeri Sabah cuba memperkenalkan pelajaran Bahasa KadazanDusun di sekolah rendah. Namun, pengenalan mata pelajaran ini kurang berjaya kerana loghat yang digunakan dalam teks pembelajaran adalah menurut loghat KadazanDusun Penampang. Ini menjadi suatu masalah kerana setiap daerah di Sabah didapati bertutur menurut loghat dusun daerah masing-masing. Pembelajaran menjadi sukar kerana banyak perkataan adalah tidak sama, samada dalam sebutan ataupun cara penggunaannya. Objektif memartabatkan penggunaan bahasa dusun juga kurang berhasil kerana penduduk Sabah sendiri lebih suka bertutur bahasa Malaysia.
Dusunic->DusunTebilung[2]
Bahasa dusun juga sebenarnya suatu bahasa yang sukar untuk dikuasai. Banyak orang dusun sendiri bersetuju bahawa tatabahasa dusun agak sukar dan tidak mungkin dapat dikuasai dengan hanya belajar dari buku-buku panduan yang ada. Lebih-lebih lagi, kerana variasi yang wujud dalam rumpun dusun, tatabahasa bagi setiap dusun agak berbeza. Jika berdialog dengan dusun dari rumpun lain, mungkin boleh mewujudkan salah faham hanya kerana perkataan atau tatabahasa yang berlainan.
Paitanic->DusunSegamaKinabatangan[2]
Bahasa dusun adalah mudah bagi anak-anak yang lahir dan bertutur bahasa dusun dari kecil, namun sukar buat anak-anak dusun yang jarang mendengar dan bertutur bahasa ini dari kecil. Alasan ini boleh digunapakai kerana apabila anak-anak kecil melangkah ke alam persekolahan, kehidupan sosial yang berkisarkan kepada kepelbagaian kaum menyebabkan mereka cenderung menggunakan bahasa yang digunakan oleh semua orang, iaitu bahasa Malaysia. Memang terdapat kebenaran dalam pendapat ini kerana terbukti anak-anak yang duduk dan membesar mengikut bahasa majoriti akan bertutur dalam bahasa majoriti itu, contohnya orang pedalaman lebih menggunakan loghat pedalaman dan orang sekitar bandar cenderung bertutur bahasa Malaysia.


Dusunic->DusunLabuk[2]

Dusunic->IdahanLahadDatu[2]

Dusunic->DusunRanau[2]

Dusunic->RungusKudat[2]


Dusunic->RungusKudat[2]

Paitianic->DusunSungaiKinabatangan[2]


Dusunic->DusunTatanaKualaPenyu[2]


Dusunic->DusunTatanaKualaPenyu[2]


Dusunic->DusunBonggi[2]



Dusunic->BisayaBeaufort[2]


Paitanic->DusunTombonuoBeluran[2]

Paitanic->DusunLobou/LobuSookKinabatangan[2]

Dusunic->DusunKimaragangKotaMarudu&Pitas[2]

Dusunic->DusunMurutKeningau[2]
Dusunic-> DusunTindalKotaBelud[2]

Jika menurut asal usul sejarah Dusun, kebanyakan kisah adalah berkisar kepada Nunuk Ragang yang kemudiannya berevolusi pada zaman kedatangan penjajahan kuasa luar. Sehingga hari ini, perkembangan dusun turut berkisar kepada dua-dua fahaman yang menjadi kehidupan mereka.
Walaubagaimanapun, dusun tetap yang meriah, happening, ceria, peramah dan suka menjerit "Arramaitii...!".

Rujukan





























Monday, May 5, 2008

Save The Proboscis Monkey



Dear God

I was serving mankind.

I am writing to ask you;

do you let monkeys in heaven?

I hear that there are trees in heaven.

If I am allowed in heaven, can I climb trees?

I have never been allowed to climb a tree.

I have been serving mankind.

If I am allowed in heaven, will my mother be in heaven too?

The reason I ask, dear God,

I was forcefully taken from my mother as an infant,

to serve mankind.

Just once I would like to cling to her,

tell her I missed her.

I have been a helping hands monkey all my life.

If I am allowed in heaven God,

will I be able to take the pack off my back,

will I be allowed to take the shock mechanism off my tail,

I am told it is for positive reinforcement,

to better serve mankind.

Will I get my teeth back?

They were extracted to better serve mankind.

Will I be free to be what I was born to be ~a wild animal?

Will I still be called a hellion,

destructive,

aggressive

and not what was expected of me when I was serving mankind?

I have been a research monkey all my life,

and suffered great loneliness,

pain and then death in a cold,

stainless steel cage.

I was serving mankind.

I have been a pet monkey all my life.

I have been neglected,

abused,

tortured,

fed the wrong diet,

kept in a small cage and have been denied the company of my own species all my life.

I was serving mankind.


~Linda Barcklay for all the suffering primates~

Ideology collision.

Sometime, we might ask ourselves, whether our ideologies are actually can be implemented together with the religion. We believe in God, but in the meantime, we are practising the ancestor beliefs. Maybe we are not aware of these matters, but sometime, it just happen. Yet, in this modern day, it become so beautiful and strengthen the feeling of being that particular tribal root.

Something that I never heard and see before.

My grandma is one of the elder that still remain healthy till today. She lives her life mostly in traditional way. Maybe because of this, she has the reflection of the traditional Lotud. They have the phrases express while removing the decorations or known as kakaroh.

" Aiso no di orualan id tulu"

*/tiada lagi sakit kepala/*

*/no more headaches/*

" Aiso no orualan id tinan om aiso no, aiso no di nunu nopo sakit ko' oruol. Aiso nodi norualan do ginawo. "

*/ tiada lagi sakit-sakit badan dan tiada, tiada lagi apa saja sakit. Tiada lagi sakit hati/*

*/ no more physical pain and no, no more any pain or illness. No more heartaches/*

" Noukab no ralan. Noiduan no koususaan. Aiso no oruol."

*/jalan da terbuka. Kesusahan telah dibuang. tiada lagi kesakitan/*

*/ path is opened. Suffers are removed. no more pain/*

This is the first time I see this ritual. But it was really beautiful.

Cuti Bermula!


Kepada semua budak-budak UMP, selamat bercuti di ucapkan.


Ada yang pergi praktikal.


Ada yang kekal belajar.


Jadi kepada semua orang, bila da tidak bertemu lagi, jangan pula lupa diri. Kepada yang pergi praktikal, anda semua bersungguh-sungguh la berusaha. Jangan malas dan segan. [malu dan segan]. yang pegi praktikal, jangan main2 bekerja, nanti susah mo idup dengan aman. Kalo orang suruh rajin, rajin la kita. Kalo orang suruh cuti, cuti la kita kioo..


Kepada yang kekal dan belajar, jangan malas2 mo studi. Biarlah target studi utk lulus dan lepas ja. Kalo boleh biarlah excel. Berjaya dengan kaler berterbangan.[ flying color]. kalo malas pun, mesti lulus juga. jangan la malas sangat.


Selamat bercuti la.

Thursday, May 1, 2008

Perbualan dengan Pak Cik Teksi

Kau orang tau kan itu hari saya pulang.

Pulang ke Sabah menghadiri wedding kakak.

Saya ambil bas jam 8.00 pm dari Kuantan.

Turun di Pekeliling sekitar 11.30 pm. Macam laju pula kalo bas malam.

Sy cari teksi. Naik seorang pakcik taxi. ataupun pakcik cab. [ taxi is known as cab in KL ]

Sy kata mau p KL Sentral. Dia kata boleh, tp bayar rm10.

Baru sy paham kenapa orang tidak naik dia, dia tidak guna meter.

Kerana rasa mau cepat, saya naik la dengan dia.

Kami pun bergerak la.



Dia tanya saya mau pegi mana.

Saya kata saya mau balik Sabah.

Dia tanya saya ni orang Sabah ka.

Saya kata ya.

Kemudian dia kata dia ada menantu dari Sabah.

Saya kata owhh.. lepas tu saya tanya orang mana.

Pakcik cab kata menantu dia orang Pulau Gaya.

Sy pelik la. Dalam pikiran saya ni, orang Pulau Gaya bukan penduduk yg original.

Menantu saya tu orang Filipina kata pakcik cab.

Sy owhh... lagi. Sebenarnya saya pelik juga cara pakcik ni bercakap. Dia punya cara bercakap bukan melayu yg selalu.

Kami terdiam sekejap.

Selepas beberapa ketika, kami sampai di KL sentral.

Saya lihat semua bas tidak ada da jam itu. Pukul 11.50 pm.

Pakcik cab suruh tanya siapa2 orang kat sana.

Saya turun la tanya kat polis kat pondok polis tu.

Saya tanya kalo ada bas lagi jam itu.

Encik polis kata tiada, suma bas ke LCCT bermula pada jm 3.15 am.

Saya rasa luarbiasa la. Sy pun membuat keputusan. Saya naik teksi itu saja la.

Saya tanya pakcik kalo dia mau hantar saya pegi LCCT.

Dia kata boleh la.

Macam biasa, saya tanya la berapa tambang ke LCCT.

Dia kata kalo siang hari tambang dalam rm80. kalo malam hari jadi la rm100.

Sy minta rm90. walaupun saya tau tambang rm100, tapi sy cuba minta kurang juga.

Nanti kita lalu tol lagi, kata si pakcik cab. lagipun hari malam dia kata.

Yala pakcik. Susah juga kalo da malam memandu saya kata la. Sy setuju la rm100.

Kami pun gerak lagi.




Saya tanya kalo pakcik tu tau ka di mana Zouk, tempat orang melayu clubbing.

Dia tanya saya mau pegi sana ka dulu.

Saya kata tidak la. Saya cuma tanya ja. Macam rasa buduh pula tanya benda pelik mcm tu, adalah sangat mustahil seorang pemandu teksi tidak tau tempat dan alamat.

Lepas beberapa minit, saya tanya la dia sudah berapa lama kerja taxi.

Sudah 24 tahun kata dia. Dulu dia pernah kerja buat kasut dia kata. Lepas tu pernah jual-jual. Dia buat macam2 lagi.

Saya tanya dia duduk mana.

Dia kata duduk d Gombak. Sama-sama menantu dia. Menantu dia sekarang main jual-jual kain baju di pasar malam dia kata. tapi sekarang susah sket mo menjual dia kata. barang kain baju jadi mahal dan terlalu banyak orang menjual kain baju. kalo dulu-dulu sekarung baju pembekal jual rm200, tp sekarang pembekal jual rm450 kata dia.

Saya tanya siapa yang kasi bekal.

Dia kata orang sekitar situ juga. Dia kata dua orang anaknya sudah kawen. Yang kawen orang Pulau Gaya dan seorang lagi kawen orang Perak. Anak yang ketiga dan seterusnya belum lagi. Yang start anak ketiga ini barulah lahir di Malaysia kata pakcik cab.

Lepas tu saya rasa makin pelik. Tp saya tau pakcik ni bukan orang melayu yang original. Jadi, saya tanya dia la siapa dia yang sebenarnya.

Dia kata dia orang Minang.

HUh saya kata. Orang Minang tu siapa lagi saya tanya.

Orang Padang kata dia lagi. Dari Indonesia. Kalao orang lain yang dengar orang Minang, pasti orang da tau itu orang Padang,Indonesia.

Masalahnya saya yang baru first time tjumpa dan terdengar cerita orang Minang ni.

Kemudian dia bercerita lagi. Dulu hidup di tempat asal dia sangat susah kata dia. Kemudian ketika itu, ramai orang mendengar kehebatan Malaysia sebagai tempat cari makan. Jadi sekitar tahun 80an ramai orang Indonesia berhijrah ke Malaysia. Pakcik cab kata dia bawa 2 orang anak dia juga.

Saya tanya pakcik cab lagi macam mana pegi Malaysia.

Dia kata naik tongkang la apa lagi. Dah la tongkang tu sempit, boleh pula sumbat ramai orang rungut dia. Dia kata mereka suma tunggu dekat jeti pada malam hari, sebelum disumbat naik tongkang tu.

Saya heran pula siapa yang punya tongkang tu.

Itu suma lanun yang punya tu kata pakcik cab. Mereka ambil bayaran dan hantar orang menyeberang selat melaka dan mendarat di suatu tempat.

Sy pun owh.. sajala. Macam tu pula pakcik saya kata.

Pakcik cab sambung cerita lagi. Lepas mendarat tu ada trak polis masuk. Trak polis ini la yang tolong angkut suma pendatang baru ni pegi ke mana-mana penempatan yang mereka diberikan.

Trak polis. OWHH...saya kata lagi. memang tiada guna punya penyamaran. Sindiket yang menjengkelkan.

Dia pun bekerja la di Malaysia mengumpul wang sebanyak yang mampu dan akhirnya berhasil membawa isterinya ke Malaysia juga kata pakcik cab. Sekarang mereka sudah ada status penduduk tetap kata pakcik cab.

Penduduk tetap. ISH3..dalam kepala otakku.

Ada lagi cerita kami tu tapi malas da ku tulis di sini.

Akhirnya sy sampai d LCCT pada 1.40 am. Sy p mcDonald lagi. Lepas tu duduk termenung, berangan berjam2. Lepas tu jam 3.50 am p cofee bean minum black kopi yang sangat pahit tiada rasa lain. LCCt mula bernyawa da masa tu. Mula ramai orang. Lepas berjaya check-in, jam 5.00 am p la balai berlepas. Ada sy jumpa schoolmate, saya punya junior. Seperti yang saya expect, orang mesti akan kata saya makin besar. Saya tau la. Nda payah bagitau banyak kali.

kemudian naik kapal terbang.

Duduk sebelah sumandak cantik. Tp minat saya pada satu perkara ja. TIDUR. Bila saya terbuka mata ja, bila jeling sebelah, sumandak tu buka cermin dan bmekap. Tepuk-tepuk bedak. Belek2 muka. Sy tidur lagi balik. Sebelum tertidur,sy tertengok cantik juga pemandangan subuh bertukar menjadi siang dalam kapal terbang. Kalo sy duduk sebelah tingkap tu, mesti sy renung tengok awan lama2. Masalahnya saya duduk tepi lorong. Ada sekali ku buka mata, punggung si air hostess betul2 depan muka saya. Dia tengah tunduk ambil benda dari troli jualan dia tu. Si sumandak sebelah minta mi maggi.

Tensen betul dengar dia makan. Mcm nda sesuai ba, ko paham2 ja la kalo sumandak lawa.

Slurp...slurp..slurp..bunyi dia. Haha.

Saya mcm malu trus sambung tido lagi. Bila ku buka mata lagi, dia da siap makan, lepas tu buka cermin, buat dia punya gincu, lepas tu tepuk2 bedak lagi. Hantam la kau sumandak.

Akhirnya saya mendarat d kk jm 9.20 am. Lepas dapat beg, ambil kupon taxi rm60 pegi tuaran dari terminal 2.

Korang tau la kan, kalo naik taxi ni, mesti pemandu teksi sangat banyak benda mau bualkan.

Kebetulan waktu tu saya da pakai kot saya. Sy tanya khabar Sabah la. Dia kata ada banjir di Telipok sehari sebelum saya sampai KK. Dia kata sebab tempat tu rendah, tapi dulu2 mmg nda pernah banjir. Itu semua di sebabkan oleh kawasan perumahan yang baru dibina tidak menghiraukan sistem saliran yang baik. Dia kata lagi walaupun orang ramai da minta pada YB kawasan tu tolong selesaikan masalah banjir kilat setiap kali hujan lebat, tp tetap tiada tindakan yang diambil. Start sebut YB, kami mula la crita perihal politik dari KK sampai la Tuaran.

Kami crita perihal babi d selangor.

kami cerita perihal politik di sabah.

kami cerita perihal parlimen.

Kami crita perihal Mahathir Muhamad dan anak dia.

Kami crita perihal kemenangan BN di sabah sarawak.

sy crita perihal perhimpunan BERSIH dan HINDRAF. tp dia nda tau, sebab mmg tiada cara media cetakan mo siarkan benda2 ni.

Dan banyak benda politik lagi.

40 minit dalam teksi, akhirnya sampai di Chapel St. John, Tuaran.

Timing saya bagus, sebab masa sy sampai baru start Misa Perkahwinan. So demikianlah.

Nnt sy buat entry untuk wedding kakak pula. Yang dasat.