Friday, October 3, 2008

GAji oRANG mAHAL

Gaji Si QC

Pada Hari Raya Kedua, kompeni tempat saya training tidak bercuti. Kami cuti pada hari pertama raya ja. So, sepanjang hari itu, saya ikut QC baru yang menjaga perihal kompeni ini.

Jadi, semasa makan tengah hari, kami makan sama si QC klien. Dia nampak bersemangat mau bagi tau dia punya gaji.

“ Saya bagi tau ni supaya ko lebih bersemangat”.

“ Berapa la?”

“ Saya punya gaji satu hari ialah RM700. Tidak termasuk elaun.” Dia kata sambil tengok kiri kanan malah suara dia separuh berbisik.

“ Ko kerja untuk Murpy Oil kan? Itu orang putih punya kompeni ka?”

“ Ya. Dari UK punya. Cuba bayangkn berapa saya dapat satu bulan.”

“Huio~~, banyak gilak~~”

Si QC saya menyampuk, “ Dia cuma perlu kerja 4 hari untuk dapat gaji saya satu bulan”.

Sebenarnya saya tidak la terkejut sangat dengar pengakuan QC klien ni. Kali pertama saya dengar dari sepupu dia yang juga sama kerja sana tapi sebagai worker biasa ja.

“ Ko tau, kazen saya si QC klien tu punya gaji banyak gila. Sudah saya tengok dia punya slip gaji, dia kasi tengok.”

“Yaka? Berapa ribu la?

“ Untuk bulan lepas adalah kalo saya tidak salah tengok dalam RM 24,000 “

“owh” Jaw dropped.

No comments: