Saturday, October 18, 2008

Tribe Putung Kepala

Malam tadi saya teruskan lagi membaca beberapa muka surat buku " Land
Below the Wind" tu.
Ada sampai satu chapter yang menarik tentang pembunuhan yang dasat di rumah panjang Murut di Kalabakan pada tahun 1890.

Ceritanya bermula dengan seorang lelaki urang putih bernama Flint berkahwin dengan seorang perempuan native Murut, si Lingud. Bila sudah kawen, dorang pun tinggal la di rumah sendiri.

Tapi ni urang putih tensen juga stail Murut ni. Komunis punya stail ba. Barang orang lain adalah untuk kegunaan semua orang, termasuk la harta benda si urang putih ni. Mula2 mentua si urang putih tu datang dan tinggal serumah. Lepas tu saudara mara si Lingud tu datang pula. Suma orang secara bebas datang dan pergi sesuka hati. Ambil barang dari rumah urang putih tu macam barang sendiri. Ambil beras la, ambil perabot la, ambil sisa makanan beri pada anjing la. So, si urang putih yang lain cara berpikir ni semakin tensen. Sudah la tensen, barang2 di rumah pun sudah mo abis.

Kemudian, bla bla bla...tup tup tup. ( baca sendiri la kalo mau tau)

Si urang putih Flint pun p cari mentua dia mo pigi marah. Akhirnya kena putung kepala oleh pihak native ni la bila dorang bergaduh. Berita kematian ni akhirnya sampai ke setiap mulut orang native dari ulu sampai la hilir sungai lalu sampai ke pendengaran si adik urang putih di bandar sana.

Dia pun membuat satu expedisi mencari punca kematian abang dia. BAnyak kampung yang dia singgah kata en. Flint mati sakit la, batuk teruk la, demam la. Tiada siapa yang kata sebenarnya kena putung kepala.

Akhirnya si adik Flint tu sampai ke kampung tempat kejadian kematian abang dia. Dia punya kumpulan ekspidisi korek kubur si Flint lalu mendapati punca kematian Flint adalah kerana putung kepala punya hal, bukan sakit ka apa ka.


Adik Flint pun geram.

Dia dan dia punya kumpulan ekspidisi pergi cari setiap rumah panjang yang berdekatan, si mentua dan keluarga murut yang dia rasa patut balas dendam. Akhirnya mereka mendapati si mentua tu ada di sebuah rumah panjang, dan keluarga dan rumah panjang itu sedang berpesta minum tapai dan segala.

Dorang akhirnya menyerang hendap pada awal subuh. BAnyak senapang melawan banyak Murut. BAnyak Murut terbunuh, habis satu rumah panjang. kecuali beberapa wanita dan kanak2 yang cedera bersembunyi dalam hutan. Kumpulan si urang putih tu memenggal beberapa kepala dan menyangkutkan di bahu mereka dengan megah kerana berjaya menamatkan misi.

kata orang, mungkin tragedi tu meragut nyawa 100 - 200 orang.

beberapa wanita dan kanak2 yang terselamat dan bersembunyi di dalam hutan tu, salah seorang adalah Lingud, dan dua orang anak dia.

No comments: