Thursday, June 4, 2009

Simpang Mengayau

Benda bulat!

jarak itu

Perspektif dari sebelah KB.

"kamu di situ"


Jurugambar Terhebat



Satu cara posing.


Salah satu kegunaan benda bulat itu.


Ada jalan yang canggih.

Tip Of Borneo


" Di sini la tempat kejadian itu"


"Ok.Ok cukup. Ada cerita lain?"


"Itu hari saya d KK, ada sekumpulan perempuan orang putih."


"And then?"



"then, saya dengar diorang kata, " I don't want to go shopping somewhere like KK Plaza", then suma ketawa. Haha."



"Haha. That's a good one."

Simpang Mengayau












Simpang Mengayau

Ada satu hal yang buat saya keliru. Nama tempat itu adalah ‘simpang’ yang mengambarkan sebuah pertemuan jaringan jalan. Namun, tempat itu bukanlah sebuah simpang seperti yang saya gambarkan dan saya kecewa. Hoho. Tidak kecewa pun, sukati bapa dia la mo bagi apa nama tempat itu.
simpang itu




Itu hari, kami sekeluarga telah pun merajinkan diri melawat ke tempat itu, iaitu Simpang Mengayau. Kalo di dalam peta, tempat itu terletak di hujung atas negeri Sabah. Telinga sebelah kiri. Kanan. Kiri. Kiri la tu.


Masa perjalanan jika anda bermula dari KK mungkin boleh mencecah 4 jam. Jauh juga tempat itu.


Saya tidak kisah sangat la apa yang membuatkan tempat itu menarik. Mungkinkah kedudukannya yang betul-betul pada ‘tip of borneo’. Saya pernah melihat kawasan seperti ini sebenarnya menjadi meriah jika ramai orang yang datang berkunjung pada satu-satu masa.


Saya mencadangkan bahawa lokasi itu adalah suatu bonus kepada negeri Sabah. Belum adakah syarikat yang berminat membuka chalet di situ? Atau membuka hotel, resort atau apa-apa infrastruktur yang boleh menarik minat lebih ramai orang untuk berkunjung?
biru mata memandang



Jauh betul tempat tu owh. Memang betul2 terperuk tersembunyi di sebalik pepohonan kelapa dara. Pantai tempat tu memang cantik. Air laut betul-betul biru. Pasir putih. Memang berangin. Malah semasa perjalanan ke tempat itu pun kita boleh merasa perbezaan daerah ini dengan daerah lain.




pokok kelapak - marsha milan


Daerah ini ditumbuhi ribuan pohon kelapa, yang saya percaya menjadi sumber alam yang paling utama buat penduduk di sini. Pernah juga saya dengar cerita itu orang putih melihat potensi daerah itu sebagai tempat yang paling sesuai untuk membuat ‘wind power plant’. Kalo jadi itu barang, kan bagus, tidak payah la mo susah-susah import elektrik dari empangan Bakun sana.



wind power plant-holland (belanda)

Tandas Ajaibpersinggahan sementara


Kewujudan tandas itu telah menaikkan taraf ekonomi di situ. Bagi pengguna-pengguna jalan raya yang memandu berjam-jam lamanya, sudah pasti terkadang terasa ingin membuang sisa perut dan pundi kencing. Sudah tentu mereka akan mencari peluang berhenti di tepi jalan,memberi salam kepada tandas dan meloloskan bahan buangan itu hanyut dalam saluran pembetung dan menjadi lebih lega dan ceria. Banyak juga manusia yang tidak mengendahkan lalulintas dan dengan selamba ‘menyiram rumput’ di tepi jalan.


Kalo bos Cina ku lihat, dia pasti mengamuk. “ What the fcuk? These people…stupid…third class mentality…never change…”





Kereta Sapu

kereta itu




Di Kudat sana, banyak orang yang berniaga mengangkut penumpang menggunakan kenderaan persendirian, yang kita gelar sebagai kereta sapu. Betul kata orang, lain padang lain belalang. Banyak kota yang kita pernah lawat semuanya menggunakan perkhidmatan teksi yang standard. Hoho. Jangan risau, di Sabah saja kita boleh tengok situasi macam ini. Pekan-pekan di negeri ini majoriti adalah pekan koboi yang tidak memerlukan perkhidmatan teksi sekalipun. Kenapa? Kerana banyak penduduk tidak dapat afford tambang teksi pun.


Kesimpulannya, sistem pengangkutan penumpang di Sabah adalah teruk berbanding banyak tempat. Macam taih kucing saja. Cubalah kasi naik taraf itu pengangkutan terutama sekali bas, yang ternyata transportation paling murah dan relevan untuk rakyat Sabah yang miskin sekalian.

















3 comments:

mr.J said...

mr ray..kau gemok

remsauce said...

ya. gemuk gila.
gila geli.

Anonymous said...

uuuiks...ko tidak bawa saya jalan sana oohhh kan...bha bila kita lepak sana kedai jawa...janji manis betul ko ni..hahahaha