Monday, August 10, 2009

Keghairahan Buku

Keghairahan Buku

Ini tahun, saya ada lagi membeli beberapa ketul buku yang saya rasa banyak berkaitan bisnes dan buku lawak Malaysian style . Saya punya minat ini kepada membaca ni mula berkembang pula sejak beberapa waktu. Baru-baru ini saya telah mendaftar menjadi member Popular Bookstore, jadi ada murah sket la.

Antara buku yang saya beli ialah:

1. “Bagaimana Memulakan Perniagaan” by Jamaluddin Che Sab
2. “Company Formation in Malaysia” by Goh Chen Chuan
3. “Chinese Conversation Made Easy” by Pelanduk Publication
4. “How To Write a Business Plan” by Brian Finch
5. “Cara Mudah Dapat Pinjaman Bisnes” by Ahmad Sazmy Abd Aziz
6. “Eh! Wat Yu Talking?” by Syed Ali Tawfik Al-Attas
7. “He Who Laugh, Lasts!” by David Tong.
8. “Mumbling Borneo” by unknown author ( buku ni ada orang pinjam, tak tau sapa tulis)

Saya juga tidak dapat meninggalkan keghairahan kepada benda-benda teknikal kejuruteraan, terutama sekali kejuruteraan mekanikal (bidang saya). Saya tahu buku-buku engineering sangat mahal di pasaran, so saya mengambil peluang memuat turun e-book menggunakan torrent.

Antara e-book yang saya ada ialah:

1. “Aerodynamics for Engineering Student” by E.L. Houghton & P.W. Carpenter
2. “Careers in Engineering” by Geraldine Garner (McGrawHill)
3. “Fabrication and Welding Engineering” by Roger Timings
4. “Great Jobs for Engineering Majors” by Geraldine Garner (McGrawHill)
5. “Handbook of Structural Engineering” by unknown
6. “Mechanical Engineering Systems” by R. Gentle, W. Bolton & P. Edwards
7. “Tribology in Machine Design” by T. A. Stolarski
8. “Mechanical Engineering Handbook” by Frank Kreith (Editor In Chief)
9. “Renewable Energy Sources” by John Twidel and Tony Weir
10. “Standard Handbook of Engineering Calculations” by Tyler G. Hicks
11. “The Certified Quality Engineer Handbook” by Connie M. Borror ( Editor)
12. “The Engineering Design of Systems: Model & Methods” by Dennis M. Buede
13. “Mechanical Engineering Design” by Mc Graw Hill
14. “Relativistic Reality: A Modern View” by James D. Edmonds,Jr
15. “Build Your Own Solar Panel” by Philip Hurley

Saya sungguh-sungguh menghargai ilmu pengetahuan. Kalaulah saya dapat mengingat semua ilmu dari bidang-bidang yang berbeza, punyalah bagus. Tidaklah saya baca semua sekali, cuma ambil sedikit sedikit fakta dari chapter2 yang berkaitan saja.

Saya mau cipta barang, tiada idea.

No comments: