Saturday, February 27, 2010

Selamatkan Dunia Etnik

Sejak ku tonton itu filem Avatar, banyak pula itu filem menyentuh kehidupan peribadi tentang saya sebagai satu etnik Dusun di Sabah.

Tidak la biru sangat. Ada la kelabu sket.

Ini Dusun kalo kita pikir-pikir, bukannya ada di mana-mana dalam dunia ni. Cuma di Sabah saja, dan itupun bukannya banyak. Tengok itu taburan penduduk di Sabah, di sekitar Kudat ada Rungus, di sekitar Tuaran ada la Dusun, di sekitar Lahad Datu, ada la Bugis Suluk, di sekitar pedalaman sana, ada la Murut, dan macam-macam lagi.

Ya, maksud saya, asal usul mereka la. Kalo mereka berhijrah pegi Australia ka, pegi United Kingdom ka, pegi West Malaysia ka, itu sukahati mereka la kan. Pokok asal usul mereka ini dari Sabah.

Betul la ramalan banyak orang bijak pandai, lama kelamaan ini dunia tidak ada lagi bangsa berlainan, cuma agama yang tidak sama.

Kahwin campur zaman sekarang ni tidak dapat dibendung lagi. Kalo satu orang bangsa mix kawen satu orang bangsa mix juga, memang sudah jadi supermix, lepas tu satu orang supermix kawin kawin satu orang supermix juga, memang sudah jadi ultramix. dan seterusnya.

Entah apa lagi option yang ada dalam borang pendaftaran di Malaysia ni nanti. Sekarang kan cuma ada Melayu, Cina, India, dan 'dan lain-lain'. Kalo da supermix, apa kamu mau isi dalam ruang kosong tu?

Entah apa yang patut. Kita sibuk juga selamatkan bangsa sendiri macam kita sibuk selamatkan orang utan.

Mana yang kekal.

1 comment:

stprada said...

Saya setuju betul dengan tajuk post ni. Hemm..i have no idea how and i am not a somebody yg boleh make it happen on my own.:D tapi kalau sy boleh buat anak2 yg dipertanggungjawabkan kpd sy bangga jadi bangsa tempatan sabah...mugkin sudah cukup baik kan? Anyway..keep up d good work.