Sunday, June 15, 2008

Praktikal

Bermula Praktikal ( extended student version)

Apa boleh buat tuan-puan, begini la nasib si anak muda, semester ni baru dapat meneruskan praktikal selepas terkandas pada semester sebelumnya. Tapi, ini nda bermaksud saya sudah melembikan semangat untuk terus berjuang. Seperti yang kamurang tau, saya dapat praktikal di Miri.

Itu hari sebelum praktikal, saya terbang la sehari lebih awal. Pada 10 hari sebelum tarikh penerbangan saya itu, saya terpaksa membeli tiket ke Miri yang berjadual 6.50 am. Punyalah awal saya bilang. Bikin tensen ba kadang-kadang. So, terpaksalah saya harus dan mesti menepati waktu itu.

So, pada hari yang tersebut ikut jadual, saya pun bangun jam 4 am, dan bergerak pada jam 4.30 am dari rumah. Mo pegi airport bukan dekat kalo dari rumah saya, so terpaksa juga mengejar waktu. Pengiraan saya begini; kalo terbang jam 6.50 am, saya mesti at least da check in pada 5.50 am. So, dari rumah boleh sampai airport dalam masa 45 minit la juga pada subuh hari. Dan pengiraan itu tidak silap sebab dalam 5.25 am saya da berbaris dengan manusia-manusia ke Miri.

Dalam pada itu, saya terkompius ba bila tengok paparan ‘depature’ ke Miri, tiada pula jam 6.50 am! Dasat juga la rasa. Sudah la rasa pening kepala mau muntah, nda cukup tido kali, then, ditambah lagi sedikit rasa cemas. Tapi gelombang-beta di kepala masih banyak, so nda ter’efek’ banyak la. Dengan mata kuyu memandang paparan tu, saya menghembus nafas panjang….’’huh, abislah…’’sambil berlalu dengan bersahaja.

Bila ku tenung paparan tu semula, saya cuba la cari nama Miri. Owh, ada rupanya tp pada jam 11.30 am. Bikin panas ja. Tapi hairan pula, kenapa tiada pemberitahuan. Ada ba juga kaunter check-in yang bertulis Miri pada subuh tu, tp dah namanya kompius, paparan tunjuk jam 11.30 am , tapi ada pula kaunter buka waktu tu. Saya malas berpikir panjang, terus ja la p join baris.

“ Ini ka flight yang p Miri jam 6.50 am tu?”, saya tanya la tu petugas awek sana semasa turn saya.
“ Ya, ini la tu. Sori la encik sebab terpaksa di tukar. Nanti jam 11.00 am, baru masuk balai berlepas ya.”, kata si petugas awek tu.
“ Ok la”, saya kata sambil menjeling manja ketika berlalu pergi. Ku lihat dia tersipu-sipu malu dan manja juga…

Lepas tu pergi tandas. Kencing bau hangit. Tengok cermin ada taik mata besar. Patutlah si petugas awek tu tidak berani angkat muka, seram tengok taik mataku yang canggih. Patutlah dia senyum2 ja. Cipan. Malu la I…

Bapa yang dari tadi menunggu mengajak pegi bersarapan sebab flight lama lagi. Waktu tu baru jam 6.20 am. Kemudian kami pegi kedai cina, makan mi guring nda halal. Ada la ramuan rahsia tu. Akhirnya abis makan dan Bapa nda boleh tunggu juga sebab mo balik hantar kereta, Bonda mau guna pegi pasar. Bapa hantar la saya pegi airport then dia pegi la balik.

Tinggal saya lagi seorang. Biasa berseorangan juga. Duduk menunggu detik menjelang 11.00 am. Gelombang-beta akhirnya menjelma dan cuba menundukkan saya dipeniduran. Saya pun terhangguk-hangguk dari jam 7 pagi tu kerana mengantuk. Memang mengantuk gila ba. Saya duduk ja di sana sampai jam 11.00 am. Punyalah lama tu oii!

Bila ada pengumuman masuk untuk penumpang ke Miri, saya bingkas bangun, pegi tandas dulu, kencing bau hangit, then cuci taik mata, then masuk la. Semasa pemeriksaan hand luggage tu, petugas tu suruh saya buka beg saya. Seram juga la rasa. Dia check beg saya. Semasa dia pandang skrin x-ray tu, saya pun pandang sama, huioo..ada benda macam wire yang berlingkar2 dan kelihatan mencurigakan la juga. Macam bom oowh.

Tiada apa2 yang jadi juga ba, benda yang berlingkar tu cuma LAN cable untuk komputer. Boleh la pergi dengan selamat.

Masuk airplane. Saya berabis la tido. zzZZzZZZZzz…

Dozier kutip saya di airport Miri.

Saya pegi minta putung rambut. Dia putung stail rambut orang muda2. Terpaksa la saya hidup dengan gaya rambut terpacak untuk beberapa ketika ni. Ada gel rambut baru juga untuk ‘kekerasan yang memanjang’.

Penat owh banyak benda…nanti saya cerita.

No comments: