Monday, June 30, 2008

Operasi Sulit



woi!




Saya menulis entry yang ini dari meja bos di opis ni. Sekarang jam 8.57 pagi. Yang hari tu, bos bilang guna komputer dia buat kerja2 yang tertangguh minggu lepas. Yang minggu lepas saya kasi masuk data dari resit pembelian ke dalam komputer dalam format excel. So, minggu ni saya teruskan la. Sebelum buat tu, sempat lagi mo menulis blog. Hahaha...(ketawa jahat).




Saya sihat ni selalu. Semalam tido awal lepas baca buku Land Below the Wind tu. Seawal 8 malam mungkin tu. BAru tau.




Dalam bulan Jun ini, banyak benda yang berlaku. Contohnya, EURO 2008 tu, memang ternyata Sepanyol hebat kerana mengalahkan Jerman, satu berbalas kosong. Tapi, saya nda tengok la, sebab memang nda tengok bola pun punya jenis manusia.




Satu hal yang paling menarik saya suka mau sebut ialah, sekarang ialah musim budak2 sekolah masuk ke pengajian lebih tinggi, samada swasta ka kerajaan ka.




Memang ternyata, semua pelajar yang berjaya melanjutkan diri ke pengajian tinggi akan merasa teruja dan berjanji akan berusaha bersungguh-sungguh. Memang kehidupan yang diorang impi-impikan tu sebagai pelajar universiti, ialah sebuah mimpi yang paling indah. Mereka akan membayangkan kehidupan yang bebas, lebih bebas daripada sekolah menengah dan matrikulasi. Tapi semua itu hanyalah bayangan, dan angan-angan yang mungkin masuk akal.




Hari ni, saya keluarkan teori lagi, untuk pelajar yang tahap sederhana. Katakan, mereka akan belajar 4 tahun di universiti. Jadi, teorinya ialah macam ni.




Tahun Pertama: Teruja, rajin, berusaha --> keputusan bagus


Tahun kedua: Tidak teruja lagi, ada kekasih, malas --> keputusan menjunam


Tahun ketiga: Menyesal, berusaha sket


Tahun keempat: Menyesal juga, berusaha sket


Lepas abis studi: Masih menyesal sebab result nda best.




So, begitu la teori yang kita boleh guna pakai untuk 70% student di suma universiti di Malaysia. Pattern student memang tidak lari.




Jadi, kepada manusia-manusia yang akan masuk melanjutkan diri ke universiti atau kolej, berhati-hati dengan tindakan anda. Berani buat berani tanggung, sekali buat seumur idup tanggung ooo...

No comments: