Saturday, July 19, 2008

Kemasyarakatan

Masyarakat yang tidak maju-maju?

Ada berberapa sebab yang pelik yang bertangungjawab untuk masalah ‘masyarakat yang tidak maju-maju’. Masyarakat yang tidak maju-maju ini saya definisikan sebagai sekumpulan manusia yang berperangai aneh, kureng (moral kurang), tiada teknologi, tiada apa-apa pencapaian yang membanggakan dan agak menjengkelkan. Contohnya, masyarakat di Malaysia…

Baik jangan salahkan Malaysia la. Kita tengok dari sudut lain. Sudut lain yang sebenarnya telah menyebabkan banyak masyarakat di dunia ini juga tidak maju-maju. Kita bermula dengan sejarah yang paling awal.

Kalau menurut buku teks sejarah tingkatan 4 semasa saya sekolah dulu, sejarah ada menyebut tempat-tempat tamadun ini bermula. Tapi saya da lupa. Nda ingat lagi. Tapi satu perkara yang membuatkan tamadun itu maju ialah kerana teknologi mereka. Tapi teknologi itu datang selepas kajian dan eksperimen. Eksperimen pula datang dari teori. Dan teori datang dari ilmu. Gambaran yang paling betul macam di bawah ini.

Cuba kita kaitkan kejayaan negara-negara besar hari ni. Untuk mencapai zaman aplikasi yang berjaya, negara-negara seperti Jepun dan Amerika sudah melalui transformasi dari satu tahap rendah dan meningkat menjadi tahap yang lebih tinggi. Mereka bermula dari tahap paling bawah, kemudian masyarakat negara tersebut memasuki zaman ilmu kemudian menjadi pengkaji lalu mencipta akhirnya mengaplikasi ciptaan mereka itu. Dasat.

Kalo kita tengok aliran teknologi mereka itu, kita akan melihat perkembangan mereka bermula dari buduh menjadi kurang pandai menjadi pandai menjadi super pandai menjadi genius. Macam gambar di bawah.


Walaupun kita memberi pendapat bahawa banyak ciptaan dalam dunia ini adalah didapati secara tidak sengaja, tapi kita harus juga tahu asas ciptaan itu, sebelum ianya berjaya ‘tercipta’. Contoh benda yang ‘tercipta’ ialah telefon pertama Alexander Graham Bell. Mau tau kisahnya? CAri sendirilah.

Ok. Cukup pasal transformasi dari buduh menjadi genius. Sekarang kita tengok apa yang jadi kepada negara-negara membangun pula. Kita lebih menumpukan tempoh selepas Perang Dunia Kedua sebab tempoh itu la yang paling banyak negara mula membangun dan merdeka.

Malaysia pada awal kemerdekaan dulu terus diduduki oleh orang putih sehingga beberapa lama sebelum pentadbiran betul-betul bertukar tangan. Pada waktu orang putih ini menetap di sini, mereka membawa teknologi dari negara mereka untuk digunapakai di sini. Kita orang-orang Malaysia, pun turut menikmati segala kemudahan ini dari dulu, sampailah ke hari ini. Sebab itu la, kita tidak menjalani transformasi mengikut urutan yang paling betul. Kita dari zaman gelap, terus melompat masuk ke zaman aplikasi. Tidak melalui zaman ilmu, tidak masuk zaman kajian dan ciptaan juga.


Sebab itulah kita buduh.




Mujurlah sekarang kesedaran terhadap pendidikan mula berputik seperti bunga kembang pagi di Malaysia. Pembukaan universiti banyak membantu masyarakat untuk menjadi lebih berilmu dan berfikir lebih canggih. Jadi, macam ni la. Kita sekarang sudah berada dalam zaman ilmu. Mungkin kita sudah ada kajian, sudah ada ciptaan, tapi itu belum cukup banyak untuk kita masuk ke zaman-zaman itu. So, kita zaman ilmu da sekarang.



Masyarakat kita tidak maju sebab sendiri tidak mau tambah ilmu. Jangan la mengharapkan teknologi dari orang luar saja.
Jum tingkatkan kajian dan ciptaan pula. Berusaha.

No comments: