Saturday, July 19, 2008

Berak Kategori

Ada satu hari saya sedang menunggu bas. Sedang saya menghirup udara segar, saya terdengar perbualan sekumpulan gadis remaja la.

“ Kau suka membaca ka time berak?”

“ Ya. Suka baca Cleo dalam tandas. Boring kadang2, guna suma masa yang ada.”

“ Owh. Saya pun, tapi kadang-kadang la. Saya ni jenis yang mengira.”

“ Kira kambing biri-biri ka? Lain juga stail ko ni. Nanti tertidur pula.”

“ Bukan la. Saya kira jubin@tile tandas tu ba…”

Ganjil kan. Bercerita perihal perbuatan ketika berak. Perbuatan yang sambil menyelam, minum air iaitu dua perbuatan yang dilakukan sekali gus. Perbualan gadis-gadis itu mengingatkan saya kepada perbualan saya dulu-dulu masa masih muda lagi bersama beberapa rakan yang juga pelik.

Berak Membaca
Berak jenis ini paling biasa kita dengar. Berak yang sambil menambah ilmu didada sambil membuang isi perut. Berak jenis ini juga selalu dilakukan oleh pelajar-pelajar yang masuk ke tandas untuk membaca nota semasa peperiksaan berjalan. Tidak lupa juga kepada orang2 dewasa yang membaca akhbar terbaru yang berbau politik.

Berak Mengira
Orang yang jenis ini agak genius kerana selalu melatih otak untuk bekerja, termasuk mengira jubin di dalam tandas semasa membuang air besar.

Berak Termenung
Berak jenis ini sangat menyusahkan orang lain sebenarnya. Si manusia yang di dalam tandas itu akan terlupa dia sedang berak. Dia akan mula berangan. Dia akan berangan membuka syarikat lalu mengembangkan bisnesnya ke arena dunia. Bila dia sudah cukup kaya, dia akan membeli beberapa buah jet peribadi dan terbang lebih tinggi daripada awan ke angkasa. Dia hanya terjaga dari angan2 itu apabila orang menjerit-jerit mau masuk tandas sejak 40 minit yang lepas.

Berak Bersigup
Perbuatan ini agak biasa dilakukan oleh sesetengah orang. Berak ini tidak banyak keunikannya kerana mereka hanya menggunakan rokok murah, jenama Era dan sebagainya. Rokok mahal tidak mampu beli.

Berak Mencuci
Ada orang yang terlalu obsess dengan kebersihan tandas. Mereka juga tergolong dalam jenis yang prihatin dan penyayang kerana tolong mencuci tandas untuk kesejahteraan umum dan masyarakat. Keprihatinan mereka ini sangat medorong mereka mencuci tandas ketika berak, dengan cara memancutkan air dan memberus jubin tandas sehingga berkilat.


Berak Berjadual
Berak Berjadual bukanlah asing buat semua orang. Semua orang akan menjadualkan aktiviti ini sebagai ‘first thing to do in the morning’. Cuma, ada orang yang menjadualkan aktiviti ini untuk dilakukan pada tengahari, petang atau malam. Perbuatan ini menjadi asas kepada kehidupan yang teratur.

Berak Berangkat
Ini pun satu jenis berak yang menjengkelkan. Ada orang yang mau berak semasa mau berangkat. Asal mau jalan ja, mesti mau. Asal mau gerak ja, baru rasa mau berak .Benci betul.

Berak Escape/ Melepak
Pelajar-pelajar sekolah banyak membuat perkara jahat ini. Mereka saja ja masuk tandas kemudian tidak keluar-keluar lagi, sebab objektif mereka untuk ponteng kelas Biologi dan Sejarah.

Berak Menutup Hidung
Kerana terlalu malu bahan buangan sendiri berbau hampeh, mereka ini menutup hidung dan sambil membayangkan benda yang indah-indah.

Berak Kelam-Kabut
Berak dengan pantas selalunya berlaku ketika ada orang menunggu giliran ke tandas. Berak ini juga dilakukan oleh mereka yang selalu melakukan perkara dengan pantas. Ada orang yang juga selalu sibuk dan tidak mempunyai banyak masa untuk berhibur dan berehat, maka selalu merasakan berak itu tidak penting, lalu melakukan perkara itu dengan bersahaja.

Berak ‘Cancel’
Berada dalam posisi berak untuk waktu yang sangat lama namun akhirnya tidak membuahkan hasil walau sedikit pun. Jenis yang ini tidak sama dengan sembelit, sebab yang berak ‘cancel’ ini bukanlah penyakit, tetapi berkaitan dengan emosi dan perasaan. Perasaan itu ada, namun ia tidak muncul-muncul juga.

Berak Berlatih
Manusia-manusia tertentu terutama yang bergiat dalam bidang teater dan lakonan, selalu akan menggunakan waktu personal ini untuk melakukan latihan dialog dan memantapkan cara ekspresi muka ketika berlakon. Banyak juga orang yang berlatih speech ketika berak.

Berak Bertelefon
Jenis ini juga tidak ketinggalan dalam zaman serba canggih ini. Malah jenis ini akan tetap wujud dilakukan oleh orang-orang yang suka berkomunikasi. Mereka akan berbual semua perkara termasuk hobi dan makanan kegemaran walaupun ketika sedang berak. Dengan suara lantang.

Berak Berbual
Jenis ini lebih kurang sama macam berak bertelefon cuma jenis ini adalah perbualan yang nyata. Mereka sedang berak, tapi berbual dengan rakan mereka yang juga sedang berak di tandas sebelah. Dengan suara lantang.

Berak Ingin Tahu
Terlalu curious dengan rupa makanan malam tadi yang sekarang sudah menjadi bahan buangan.

Berak Vandalisme
Jenis yang jahat ini dilakukan oleh orang-orang yang nakal. Mereka menconteng dinding, melukis gambar-gambar lucah, perkataan-perkataan lucah, menulis nombor telefon pondan untuk servis dan sebagainya. Ada juga yang memutuskan tali flush dan mencucuh api rokok ke papan pemisah antara tandas. Orang yang jahat ini juga pengamal Berak Bersigup.

Berak Terpengaruh
Orang-orang yang tidak ingin berak akan merasa terpukau apabila ada orang kata mau berak. Mereka terpukau sebentar lalu memutuskan untuk pergi ke tandas untuk berak. Jika mereka cuba untuk berak, mungkin sekali mereka akan mengalami Berak ‘Cancel’.

Berak ‘for fun’
Yang ini mau tengok jenis orang. Ada orang yang suka mencuba makanan baru, ada orang yang suka mencuba perabot baru dan ada juga yang suka dengan tandas baru. Orang yang suka mencuba ‘for fun’ ini, mungkin akan mencapai kepuasan yang tidak terkata jika tandas itu sangat menarik.

Berak Tersasar
Tidak masuk. Tidak gol. Juri angkat scoreboard angka 0.


Jum cari tandas.

No comments: