Monday, March 31, 2008

Battle Of The Band


Name tag untuk peserta


Pada Oktober tahun lepas ,saya diambil jadi drummer oleh sorang teman untuk bermain dalam Battle of the Band di Kuantan. Pertandingan ini di sertai oleh lebih kurang 20 band sekitar Kuala Terengganu dan Kuantan dan di adakan di Swing, bertentangan Megamall. Sy punya posisi yg paling tepat ni sebenarnya bassist. Tp memandangkan si kawan ni bersungguh2 mau join battle tu, sy pun ikut sajala. Sy main drum ni pun sekadar masuk beat ja. Bulih2 la kalo lagu yang mudah2 dan nda bnyk roll2 tu. Boleh bingung kepala ku.
Mula2 kami daftar 6 orang untuk band kami tu. Apakah nama band…owh, namanya Bminor. Tapi sorang pompuan ni ada hal Debat English ka apakah, jadi nda boleh join, lalu kami pun tinggal berlima. Satu gitar, satu bass, satu drum, satu nyanyi dan satu main flute. Yg satu lagi tu sepatutnya main keyboard. Jadi beginilah kejadiannya, yg satu pompuan tukang nyanyi, dan semua lelaki main musik.
Penyanyi wanita
Pada hari yang bertuah itu, kami adalah grup kedua membuat persembahan. Nasib baik bukan group pertama. Kira bertuah la tu. Selepas group pertama, kami pun naik ke pentas. Rasa seramnya tu memang la ada. Kalo saya la, memang la seram abes…sebab drum ni bukan pakar sangat. Bila tengok grup pertama main tadi, dah mula kecut perut.
Semasa persembahan, semuanya orait. Sebiji mcm dalam latihan kami la. Ada part yg masuk flute tu, semua orang sorak. Sy berani kata kami unik yg itu sajala. Yg lain2 tahap orait la. Lupa beritau, lagu kami bawa tu sebenarnya light n catchy ja. Lagu dalam bahasa orang putih. Tajuk lagu nda tau, tapi dari kumpulan Mocca, Indonesia. Lagu2 grunge

Grup yg selebihnya majority bawa lagu2 metal, grunge dan ada juga yg jiwang sket la. Nampaknya Cuma dua grup saja yg guna penyanyi pompuan, iaitu grup kami dan satu grup lagi nyanyi gothic, duet lelaki pompuan. Tp dia nyanyi sumbang sket la. Nmpk sangat stage fright.
Ada satu grup favorit ramai orang. Dia orang guna jubah stail Death Angel, yg ada hoodnya tu, kaler cokelat gelap kut. Tak nmpk sgt. Lagu yg dorg angkat waktu tu berkonsep gothic, dengan permulaan keyboard yg gothic, then masuk drum double paddle, distort guitar, dan suara pun distort juga. Yang paling canggihnya, grup ni ada pakai topeng yg macam2. Ultraman ada dan suma karekter kartun kalo sy nda silap. Huhu. Kombinasi ‘death angel in the ultraman mask’ yg sangat menjengkelkan. Semua orang geli hati. Tp skil tetap mantap.
Hood dan gothic

Keseluruhannya, saya boleh kata peserta yg join battle hari tu kebanyakan student, ada juga penjaga kedai jamming, dan ada juga umur yg da pakcik orang tp metal oo.. Boleh kata banyak bakat2 yg boleh diasah dan boleh pergi jauh la. Sy pening juga duduk dalam Swing (tempat orang berdisko tu la..) lama2 dengan sound sistemnya full blast dan mendengar lagu metal selama 2 jam. Pemenangnya nombor satu dari kuala terengganu, kedua dari kuantan dan nombor tiga ialah grup ‘death angel in the ultraman mask’ tu la.

Antara pakcik yang terlibat

No comments: