Monday, March 31, 2008

Menjual kalau mau cepat kaya

Rupa pasar yang mau malam da
Ada beberapa kali sy p ikut emak menjual sayur di tamu / pasar malam. Jualan bukanlah semata2 sayur-sayuran ja, ada juga kekacang, ubi-ubi, jagung pun, boleh kata semua jenis yg berasaskan pertanian la. Dalam beberapa kali tu, memang sy sangat sedar, keperluan semua orang adalah makan. Apa tidaknya, tiap2 hari orang p beli sayur di pasar tu. Adalah juga berapa kali orang yang sama p beli bhn makanan dari gerai kami tu.
Apa yang sy mau highlight ni ialah tentang keperluan makanan. Kebetulan pada masa yang sama, kerajaan mau menjadikan Sabah Sarawak sebagai pusat pengeluaran pertanian berasaskan makanan. Saya pun berabis la bagi hujah kepada emak saya ni. Sy bilang kalau pajak orang punya tanaman, dan jual pajakan tu di pasar, nda berapa untung. Jadi keluarga kami orang pun merancang menanam sendiri untuk jualan di pasar. So tanah sawah yang selalu nda menjadi padinya tu pun kami jadikn tempat tanam sayur la, pisang la. Sekarang ni tinggal tunggu hasil ja la. Pasti lagi banyak untung kn. So, betulah kempen kerajaan tu, pertanian asas perniagaan.

Masa adik saya p ikut menjual, pandai pula dia mengempen orang. Dia ingat dia punya jualan.
“ Murah murah! Sayur ada, pisang ada, semua ada. Tapi kalau sumandak (awek) yang datang beli, sy bagi diskaun!”.
Jagung pun ada

Ada sekali orang putih p round tempat tu. Ada bapanya, ada emaknya, ada ‘daughter’nya dan sorang ‘son’nya. Mula2 diaorang p hujung sana tanya harga sayur, tp sy tgk si makcik tersenyum2 ja nda paham. Orang2 sekitar dia pula ketawa juga, sama2 nda paham. Lepas tu di bapanya ambil juga sayur dan bayar entah berapa tu.

So mereka family ni gerak lagi, kali ni lalu gerai kami orang. Saya masa tu control hensem la, mana tau dia singgah tempat kami ni.
Baru nak lepas, dia berenti tgk nanas la pula…
“ How much is this one? “ uncle tu tanya pada mak saya. Mak saya jaga hujung sebelah sana, saya jaga sebelah sini, apa lagi, kenalah dia. Ibuku penjual berjaya
Mak sy nda bercakap, tapi guna isyarat tangan.
Mula2 dia tunjuk satu,
Lepas tu dia tunjuk dua,
Lepas tu dia tunjuk lima.
“ Huio..” kata sy dalam hati. “Paham pula mak saya ni soalan tu.” * dia orang kampong biasa ja*
Tapi malangnya si uncle tu nda paham.
“ Remon, kasitau dia”, mak saya suruh la saya pula.
Sy pn berdehem la kunun.
“Ehm..ehm. It is 2.50 per kilogram” sy kata dengan konfiden, slange british lagi tu.
“ Owh, really? Let’s weigh it”, dia kata.
“Ok”,saya ambil la nanas tu kasi timbang. Tgk2 berat dia adalah dalam1.1 kg.
“Well, how much is this?” tanya dia pula.
“Hmm..i think it is 2.80, so let make it 3.00.” Saya kata siap naik harga lagi tu. Orang putih ba ni, tembirang la teda duit.
“ Oh no no. I think it is 2.50. It is almost 1 kg,” dia kata smbil tunjuk penimbang tu.
“ Owh, ok 2.50 then,” sy terpaksa la mengalah itupun lepas bkerut tgk jarum penimbang tu. Cheis..nda berjaya dapat untung.

“Where are you from sir?”
“ The Netherland.”
“Huh?”
“ Somewhere in Europe.”
“ Pardon me?”
“ Holand to be exact.”

Huhu. Sy ni ada masalah pendengaran sket. Bukan nda tau negara mana dia cakap, tapi nda dengar.

Mau minum jus tembikai. Ntah kenapa suka buat benda pelik dan aneh.

No comments: